Stel, ik heb 10 jaar geleden een huis gekocht voor €200.000,- gekocht en verkoop m nu voor €300.000,-. Mag ik de overwaarde dan in mn stak steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (7)

Als je weet waar je stak zit,zal dat geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad om te lachen !! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig+
Annswers
13 jaar geleden
stakker ;)
Je mag alles houden nadat je kosten van makelaren, belastingen en dergelijke hebt betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die overwaarde is helemaal van jou, behalve als je destijds een hypotheek hebt afgesloten boven de 200.000 die nog niet tot onder de 200.000 is afgelost.
itsme
13 jaar geleden
Belgische wetgeving: je mag in dit geval een bepaald percentage waardevermeerdering inrekenen (ik dacht 5% per jaar). Het bedrag dat daarboven zit moet je aangeven als belastbaar inkomen. In uw voorbeeld zou je net op het grensbedrag zitten na 10 jaar.
Is in feite logisch want anders zou dit een heel makkelijke manier zijn om inkomstenbelasting te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Tessa;

Nee, overwaardes na verkoop van een onroerend goed moeten op een apart rekeningnummer worden gestort. Toevallig ken ik dat nummer en ik wil het je best per PB toesturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag de overwaarde gewoon incasseren. Dat komt dan wel bij je vermogen en dat is belastbaar in box 3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt niet alleen voor de overwaarde maar ook voor de 200.000 (evt. verminderd met resthypotheek-schuld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat die geinvesteerd werden in een nieuw huis. Er zijn trouwens omstandigheden waarin je de winst niet mag houden: als je b.v. je huis gekocht hebt van de woningbouwvereniging nadat je het eerst gehuurd hebt. Maar dat staat altijd duidelijk in het koopcontract.
Dat geld is van jou, maar ook een klein deel ervan is van de belasting.