Waarom krijg je theelichtje niet aangestoken nadat je ze uitgeblazen hebt?

Terwijl ze nog uren branden als je ze niet uitblaast.

13 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Is me bij sommige merken ook opgevallen, bijvoorbeeld die van Ikea gaan slecht een 2e keer aan, en als je ze dan aan hebt, gaan ze na 10sec. helemaal uit.
Die van Bolsius hebben dit niet.

Het beste antwoord

Als je het theelichtje uitblaast, blijft de lont nog even nagloeien. Hierdoor wordt de lont korter en is het theelichtje daarna moeilijker aan te steken.
Te kort lontje dus.. Wat ik meestal doe is het lontje na het uitblazen met een mes o.i.d. even in het kaarsvet dopen en daarna weer rechtop zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit geldt ook voor alle andere kaarsen. Je kunt ze daarna weer prima aansteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op het moment dat je een waxinelichtje uitblaast, kan er een klein film laagje over het lontje heen komen. Als je heel even geduld hebt, kun je al vrij spoedig het lontje weer aansteken hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lukt wel als je het theelichtje er even uit haalt en schuin houd bij het aansteken. Dan smelt je wat was mee en dan brand hij weer. Als het theelichtje nieuw is zit de was al in de lont. Die was brand eruit wat het weer aansteken moeilijker maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is juist,dat,wanneer je het uitblaast en het walmt nog na,dat je door een brandende lucifer in het rookspiraaltje te houden,dus zonder het lontje met het vlammetje van de lucifer aan te raken, het lichtje weer spontaan gaat branden.