Waarom heet 'vurenhout' niet gewoon dennenhout? Of sparrenhout?

NB: tot gisteren wist ik niet eens dat vuren van sparren gemaakt was...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.3K

Het beste antwoord

Vanwege oude namen: in Scandinavische talen zie je dat nog terug: fyr (spar), maar ook in het Engels: fir tree.Zo heette het hier vroeger vurijn, dat werd vuren, en dus spreken we over vurenhout.
De vraag is dan waarom we die boom spar noemen (geen den, vurenhout is van de fijnspar) - en dat komt omdat men sparren maakte van de stammen (staken, dakspanten), vergelijk het maar met speer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hout wordt na een tijd blootstelling aan licht geel-bruinig van kleur, een beetje de kleur van vuur.
Ook kan het hout slecht tegen vocht, net als vuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit Wikipedia

Vurenhout
Vuren onder een elektronenmicroscoopHet Nederlandse woord vuren is de genormeerde naam voor het hout van de fijnspar (Picea abies). Het wordt ook wel vurenhout genoemd.

In Nederland is vuren de meest gebruikte naaldhoutsoort, en daarmee de meest gebruikte houtsoort. Het is niet alleen makkelijk te bewerken maar ook relatief goedkoop. In Vlaanderen wordt de voorkeur gegeven aan grenen.

De kleur van vuren is bleek tot witachtig geel met een zachte en grove tekening. Na langdurige blootstelling aan licht wordt het geelbruin. Het is dus beter om het snel af te werken, zodat het niet zo snel verkleurt. Er is geen opvallende harsgeur zoals bij grenen. Vuren is niet erg duurzaam: het kan slecht tegen vocht. Vuren is een relatief makkelijk te impregneren, te verven, te beitsen en af te lakken houtsoort. Dit kan uiteraard de duurzaamheid aanmerkelijk vergroten. Ook bij toepassing onder water blijft het lang goed (heipalen).

Vuren wordt vooral gebruikt in de bouw: kapconstructies, binnenkozijnen, stijl- en regelwerk etc. De fijnere kwaliteiten komen in aanmerking voor te verven binnentimmerwerk. Ook is vuren te vinden in boekenkasten en magazijnstellingen. Het wordt veel verkocht in doe-het-zelf bouwmarkten: aangezien de mindere kwaliteiten veel noesten hebben, die er na droging uit kunnen vallen, is het voor bepaalde toepassingen wenselijk op uiterlijk te controleren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt niets over waarom het zo _heet_.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm ja, dit had ik zelf ook op Wikipedia al gelezen...