Wat is de functie van dit gevel-ornament?

In de gevel van het koetshuis van een kasteel in Limburg is dit ornament te zien: twee gaten in ingemetselde natuursteen, verbonden met een sleuf door de bakstenen muur. Ongeveer 8 á 10 centimeter diep.
Je zou er soort beugel in kunnen aanbrengen.
Gegeven de oorspronkelijke functie van het pand (stalling van koetsen en paarden), heeft iemand een idee waarvoor dit dient?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Antoni
14 jaar geleden
Een ornament is een versiering. Als deze sleuf alleen een praktische functie heeft (gehad), is het geen ornament. Misschien is dit handige informatie bij het zoeken of geven van een antwoord.

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat daar vroeger het mechanisme voor een (ophaal)hekwerk in gezeten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hapax;

Gezien de vroegere functie van het gebouw kan ik me voorstellen dat de beugel bedoeld is om de teugels van een paard tijdelijk aan vast te binden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de extra versteviging van de 'gaten', lijkt het me het meest waarschijnlijk dat er een ketting of touw door beide gaten heeft gelopen. Een ophaal- of span-mechanisme lijkt me dan ook niet vreemd. We weten echter niet wat er zich achter het gat bevindt, daarmee zou de functie beter kunnen worden achterhaalt.

Het is ook mogelijk dat het een ornament is en geen specifieke functie heeft. Gewoon om bij de rest van het gebouw te horen.