Hoe bewijs ik een niet kloppende eindafreking?

Gisteren kreeg ik de eindafrekening van mijn energie van het afgelopen jaar.
Ik moest 1500,00 euro bijbetalen, terwijl we aanzienlijk minder thuis waren, minder vertrekken hebben gebruikt en ook een aantal maatregelen hebben genomen om energie te besparen.
Het klopt echt niet en we snappen er niets van.
Onze energieleverancier is de NEM.
Overigens kregen we bij de eindrekening van het water 223,00 euro terug, dus dat klopte wel.
Hoe pak ik dit het beste aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden ook al een enorm hoge rekening, wij moesten 1532 euro betalen. Ik heb er heen gebeld, maar alles klopte wel zeiden ze... Ik leef met je mee, ik hoop dat ze een foutje hebben gemaakt. Dat was in het geval zo bij mijn zus.

Het beste antwoord

Bekijk goed de begin en eindstanden die op je afrekening staan en vergelijk deze met de rekening van vorig jaar (eindstand van vorig jaar moet de beginstand van dit jaar zijn) en je meterstand (deze zal iets hoger zijn als de eindstand op de rekening). Hiermee kan je dus ook je verbruik (kWh of m3 gas) van de afgelopen jaren vergelijken. Er wil nog wel eens een foutje in de meterstanden zitten.
Als het verbruik klopt kán je nog eens kijken naar de berekening van verbruik naar eindbedrag: kosten per kWh/m3, vaste kosten etc. . En kloppen de reeds betaalde maandelijkse voorschotten (ook vergeleken met voorgaande jaren).
Maar als het verbruik en de voorschotten kloppen, vrees ik dat er weinig verhaal te maken is. Mogelijk heb je toch ergens veel meer verbruikt dan vorig jaar.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat vervelend! Want dit worden eindeloze procedures die je uiteindelijk wel zult winnen. (ik bedoel je bent er lang mee bezig)
Je zult alle rekeningen nog eens na moeten lopen. Ook kijken, of er niet een maand exorbitant hoog was, terwijl dat aantoonbaar niet kon.
Heb je geen buren die stroom aftappen?
Is er niet bij vergissing door de NEM een rekening van je buren erbij gevoegd (heb ik allemaal bij vriendinnen meegemaakt).

Als je rekeningen kwijt bent, kun je de NEM om een totale opstelling per maand, vragen. Zijn ze verplicht te geven.

Als je alle cijfers hebt gecontroleerd, kan je mbt de onwaarschijnlijkheden rechtskundige hulp inroepen van vakbond of rechtsbijstandverzekering. Je moet dan wel alles correct op papier hebben staan. En de onwaarschijnlijke bedragen, met motivatie goed vermelden.

Ik wens je veel sterkte, dit is een heidense klus.

Wel bezwaar maken tegen de hoogte van het bedrag, zodat er niet onmiddellijk invorderingsmaatregelen gaan volgen.

Als je geen hulp krijgt van rechtskundige zijde, omdat je geen rechtsbijstand hebt, of geen lid bent van iets waar je hulp kunt krijgen, kan je het ook zelf proberen af te werken. Ik zou je aanraden om niet te gaan corresponderen met de betreffende afdeling, maar gelijk een aangetekende brief naar de directie te sturen. Dan heb je de meeste kans om gehoord te worden.
Krijg je dan nog geen gehoor, ga dan naar het kantoor, en zeg dat je niet eerder weggaat, dan dat je een MENS hebt gesproken, bij voorkeur van de afdeling klachtenbehandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met alles na te rekenen.

1. Zijn de meterstanden correct op de afrekening ? Heb je ze doorgegeven ? of hebben ze een schatting gebruikt ?
2. Zie je enorme pieken in het verbruik ?
3. Zijn alle voorschotten goed verrekent ?
4. Zijn de tarieven die gehanteerd zijn correct ? Hebben ze een extra kostenpotje gebruikt welke niet in het contract staat ?

Als je het antwoord hierop weet, kan je je beter verweren bij een evt. klacht die je neerlegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet toch wat je in het afgelopen jaar verbruikt hebt
als je op je meter kijkt en je de stand van vorig jaar nog hebt
als dit klopt met de eindafrekening dan heb je pech
mits er een fout is gemaakt met hetgeen wat een kilowat stroom kost
maar 1500 euro is wel veel
je kunt ook even nakijken of ze wel rekening hebben gehouden met je maandelijkse voorschot

en dan heeeeel snel een andere leverancier zoeken

ik zeg DOEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak je reklame soms voor de nederlandse energie maantschappij ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik bedoel met ik zeg DOEN ga heel snel op zoek naar een andere leverancier
een grotere k*tmaatschappij als de NEM is er niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zijn we het iig eens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... ik zie nu pas je ironie. (sorry ... beetje traag vandaag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha...werk=maurice de hond vermomd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shit nou ben ik ontmanteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg niks....t`blijft onder ons..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje muts
Heel lang geleden is mij dat ook overkomen,ze hadden de stand van de buren met de mijne verwisseld..
Gelukkig was dat snel opgelost,ik hoop dat het in jou geval ook zo is.
Maandag er meteen achteraan gaan...Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had een keer de meterstand van de gasmeter ingevuld. kreeg meteen een reactie terug: dat het wel niet zou kloppen want zoveel had ik vast niet verbruikt.
Ga er gelijk achteraan en vraag om een onderzoek. Als je geen nieuwe stroomvretende apparaten in huis hebt (bijvoorbeeld elektrische verwarming of straalkachels) dan kan het alleen maar een fout zijn.