wat is er mis als de koelkast pruttelt als een koffieautomaat. hij is wel op temperatuur

bij een vriend van mij staat de koelkast sinds de hitte van vorige week continue te pruttelen alsof hij koffie aan het zetten is.
Ik heb gecontroleerd, maar de temperatuur binnen is goed, en de deur sluit ook goed.
Maar ik vertrouw het niet, en denk ook dat het wel duur is als hij 24/7 aan staat. Is dit te repareren?

Hij krijgt rond november een nieuwe keuken van de woningstichting, incl. koelkast. een nieuwe kopen heeft dus weinig zin, maar 4 maanden zonder koelkast of met een kapotte gaat ook niet.
Of gewoon 4 maanden door laten pruttelen, en steeds de temperatuur nakijken?

misschien ergens luchtbellen in? krijg ik die er uit?

Toegevoegd na 6 dagen:
de herrie komt van dat metalen rooster aan de achterkant. daar loopt vloeistof doorheen en dat is wat ik hoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2K

Antwoorden (3)

mijn koelkast stond ook eens behoorlijk te brommen, en bleek niet helemaal waterpas te staan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriend zou eens de achterkant van de koelkast kunnen schoonmaken. Als die vergeven is van stof en andere vuiligheid wordt hij veel te warm en gaat steeds meer stroom verbruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat de motor wat extra lawaai maakt.
Controleer of de motor ook regelmatig afslaat.
Dit kan door even met je hand op de motor,achter de koelkast te voelen.
Lucht bellen kunnen er niet inzitten want het is een gesloten systeem.
Leg er evt even een thermometer in,als de koelkast nonstop doorloopt dan zal de temperatuur onder 0 komen.
En mocht hij stuk gaan ,dan gewoon voor die 4 maanden een 2e hand op de kop tikken.