Waar wordt mest van wormen voor gebruikt?

Bij ons in de buurt is een grote stal gebouwd waar wormen gehouden worden voor de mest..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Om humus te maken:

Wormenmest ( humus ) is een product dat gemaakt wordt door wormen. De wormen nemen het voer op in het darmkanaal waar het wordt aangemaakt met enzymen en bacteriën, omkapseld door een dun vliesje en als zodanig wordt afgescheiden door de wormen.
De wormenmest is kruimelig, watervasthoudend, humusachtig en donker van kleur.
De mest is volledig doorgerijpt en het onttrekt geen zuurstof aan de bemeste grond. Wormenmest is nodig voor het natuurlijk evenwicht (organische stof).
Door micro-organismen krijg je een goede evenwicht in de grond. Bloemen en planten krijgen een volle kleur en bloeien langer. Bij bomenaanplant krijgen deze een betere wortel zetting en houd de voeding en vocht goed vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het schijnt een goede mest te zijn voor het opkweken van Cannabisplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!
Ik heb zelf een wormenbak gemaakt met hierin speciale compostwormen en mijn GFT-afval. Eens per half jaar haal ik er de wormenmest (humus) uit en die schep ik door de aarde bij mijn planten. Ze groeien geweldig en de humus houdt ook nog eens goed water vast.
Ik werd door een vriend op het idee gebracht: zijn planten waren net zo oud als die van mij, maar twee keer zo hoog...
Je kunt de wormen bestellen bij de Baitshop in Friesland.