Bij hoeveel planten wordt het 's nachts gevaarlijk in je slaapkamer?

Ik weet dat je eigenlijk geen planten op je slaapkamer moet zetten omdat ze 's nachts zuurstof gebruiken ipv aanmaken maar hoeveel kwaad kan het echt? Hoe groen moet het zijn voor je zelf naar adem ligt te snakken?

amigo
13 jaar geleden
in: Wonen
11.6K

Het beste antwoord

Het is al achterhaald dat planten veel zuurstof onttrekken aan de omgeving.

Het is zo minimaal dat je bijna een oerwoud aan planten moet hebben wil je zuurstof te kort komen.

Het is juist goed om planten in de slaapkamer te hebben omdat ze overdag veel zuurstof geven en dus de lucht in de slaapkamer kwalitatief beter is. En met je raam op een kiertje is dat lekker slapen.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/665/Ontspannen/article/detail/275477/2008/06/01/Planten-op-de-slaapkamer.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je slaapkamer is, maar je zult al gauw een plantje of 5000 moeten neerzetten, (en het raam dicht natuurlijk) om er ook maar iets van te merken. En met 3 planten merk je gewoon niks. Het is dus een fabeltje.

"Planten op de slaapkamer

Velen twijfelen eraan: is het wel verstandig om kamerplanten in de slaapkamer te plaatsen aangezien ze tijdens de nacht zuurstof aan de lucht onttrekken? Dat laatste klopt inderdaad, maar de hoeveelheid onttrokken zuurstof is zo gering dat dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit, integendeel zelfs. Overdag onttrekken de planten CO2 aan de lucht en geven zuurstof af, waardoor uiteindelijk ook de slaapkamer een gezondere omgeving wordt. 'Klopt', weet Koen Es, verantwoordelijke Museologie en Educatie bij de Nationale Plantentuin van België. 'Dat planten en ook snijbloemen ongezond zouden zijn op de slaapkamer, berust op een fabel die wellicht rond de jaren '70 de wereld werd ingestuurd. In die tijd waren bloemen zoals de lelie erg in trek. 's Nachts geven deze bloemen echter een indringende geur af om hun natuurlijke bestuivers aan te trekken. Een aantal mensen krijgt door die overprikkeling van geur hoofdpijn. Ziekenhuiszusters hadden daarom vroeger de gewoonte om 's nachts de bloemen op de gang te zetten. Vermoedelijk ligt dit aan de basis van het foute idee dat bloemen én meteen ook kamerplanten niet in de slaapkamer thuis zouden horen.' Om te vergelijken: een kleine slaapkamer bevat ongeveer 5000 liter zuurstof. Tijdens een nachtrust van acht uur gebruikt een volwassen persoon gemiddeld zo'n 190 liter. Een niet al te grote plant neemt in dezelfde periode ongeveer 50 milliliter zuurstof op. Een peulschil dus. Een bedgenoot gebruikt duizendmaal meer zuurstof dan een plant. Voorbeelden van geschikte planten voor de slaapkamer: Ficus, Monstera, Philodendron."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat (bijna) onmogelijk is. Misschien alleen bij vleesetende planten;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
die had ik niet meeoverwogen maar dank voor je waarschuwing
dat je geen planten op je slaapkamer mag hebben 's nachts is al lang achterhaalt...laat ze maar staan ze zorgen immers voor luchtzuivering
fremar
13 jaar geleden
Ook al zet je een oerwoud neer in je slaapkamer: je merkt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen bloeiende planten zou ik niet aanraden, die kunnen allergische reacties oproepen.