Waarom zijn alle daken met bitum zwart geteerd? Als ze wit zoude zijn , houdt het de warmte toch buiten?Dus waarom zijn ze niet wit?

Ik heb in de tuinderij gewerkt , waar we zomer`s de ruiten kalkte ,Dat scheelde zeker 10 graden.Als het buiten 30 graden was , was het in de kassen 20 graden.Met gevolg , een werkzaam klimaat.Ik heb nu een plat dak wat bedekt is met rubberoid .Met gevolg, het is bloedheet boven op de slaapkamers.ik zal echt de enige niet zijn.Waarom is daar nog niets afdoende tegen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Ten eerste: witte daken zouden niet wit blijven. Die moet je voortdurend schoon maken om ze wit te houden.
Ten tweede: zwarte daken nemen meer warmte op en dat is weer gunstig bij een winterzonnetje.
Tenslotte: eigenlijk moet je huis zodanig zijn geïsoleerd, dat de kleur van je dak niets uit zou moeten maken.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goedkope en vaak toegepaste manier om een dak waterdicht te maken is het met bituum te doen, helaas is dat zwart van kleur, tegenwoordig zijn er veel kunststof daken, die gaan langer mee en hebben andere kleuren dan alleen maar zwart.
Misschien moet je de isolatie onder je platte dak verbeteren, scheelt je s winters ook met stoken.
Soms wordt het dak zo aangepast, dat er een laagje water op het dak blijft staan, dat scheelt heel erg veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bitumen zijn nu eenmaal van zichzelf zwart. Je KAN natuurlijk dan een laag witkalk er overheen doen, maar dat is in de praktijk niet zo nuttig. WEL wordt er een laagje fijn gravel overheen gedaan, wat de zon behoorlijk effectief reflecteerd. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de bitumen te snel door UV licht aangetast worden en verbrokkelen.

Vergeet niet: Het kalken van de ramen zorgt er voor dat er geen licht de kas in kan komen, en zo de kas niet opwarmt. De daken van huizen hebben meestal een goede isolatie laag onder de bitumen liggen, die 's winters de warmte binnen, en zomers de warmte buiten houdt.