Hoe lang is een emballagebon geldig?

zonet vergeten in te leveren bij de supermarkt dus vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
42K

Het beste antwoord

Naar mijn mening altijd, (als je binnen een redelijk termijn de bon inlevert, moet ook wel anders vervaagt hij en wordt hij onleesbaar.) Waarom, bij aanschaf van een statiegeldfles betaal je contant en dan moet de supermarkt je dat ook contant teruggeven, maar omdat dat te duur is zetten ze er een automaat neer die geen geld terug geeft maar een bonnetje en dan geven ze later het geld wel terug (verrekenen met de nieuwe aankopen.)

Als ik een fles koop met statiegeld en zou ze een bonnetje geven dat ik die fles terug breng krijg ik mijn bonnetje terug en is de zaak ook rond maar daar willen zij niet aan maar dat is wel het zelfde. Zijn zij dan het bonnetje kwijt hou ik de fles. Dat is dan toch eerlijk. Het is niet mogelijk maar hetzelfde maar dan omgekeerd. Want zij hebben je geld al en als jij geen bon inlevert hebben zij het geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik weet niet hoe lang die geldig is,
ik weet wel dat ik het ook wel eens vergeet en dan een week later nog aan de casierre geef, daar doen ze niet moeilijk over
13 jaar geleden
Het ligt aan de keten, maar in de ervaring die ik had (was bij een groothandel, weliswaar) waren ze tot een maand na aanmaak nog geldig.

Vaak wordt uit serviceoverwegingen niet al te moeilijk gedaan, is mij trouwens opgevallen. Inleveren bij hetzelfde filiaal heeft de voorkeur - de emballage zit in hun administratie, maar een ander filiaal van dezelfde keten zal het vaak ook wel aannemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heeft jaren geleden de consumentenbond eens over geschreven: het is een waardepapier en die zijn in nederland 20 jaar geldig, en dat geldt expliciet ook voor statiegeldbonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Aldi kan het voorkomen dat ze daar moeilijk over gaan doen als die niet van dezelfde dag is. Daarom vragen ze je ook altijd bij het afrekenen (althans hier) of je nog lege flessen hebt ingeleverd.

Kindjes die bijv. een emballagebon hebben gevonden op het parkeerterrein krijgen dan ook maar niet zonder meer het geld mee wanneer ze die inleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik winkel bij de C1000 en daar doen ze nooit moeilijk, ze kijken niet eens naar de datum, soms vind ik zo'n bon na een paar weken weer in mijn knip en ik kan hem zo weer inleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het verhaal over cadeaubonnen lees in bijgaande link dan zie ik overeenkomsten.

Een emballagebon is mijns inziens ook gewoon een vordering op de winkelier, net als een cadeaubon.

De emballagebon zou dan tenminste een jaar geldig moeten zijn en verder wat gezien de aard van de vordering redelijk zou zijn.