Waarom weeg je op een elektronische weegschaal op een badmat minder dan op tegels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.1K

Het beste antwoord

Dat verschijnsel doet zich bij een aantal weegschalen voor.
De weegschaal bestaat uit een vaste onderzijde en een bewegend bovendeel. Bij een tapijtachtige ondergrond zakken de pootjes van het vaste gedeelte wat weg in het tapijt, en gaat het bewegende deel 'leunen' op de vezels van de ondergrond. Dan lijkt het of je minder weegt. Voor alle duidelijkheid: dan weeg je niet echt minder hoor, het lijkt uit je vraag net of je dat denkt!
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat er behalve de mat dan nog meer factoren veranderd zijn tussen de twee verschillende wegingen.

Ik heb het net even uitgeprobeerd, bij mij maakt het geen verschil.

Wat wel verschil maakte was in een ander deel van de badkamer de weegschaal neerzetten en er dan op staan. Dit is denk ik te verklaren doordat mijn badkamervloer afloopt richting het putje en doordat mijn weegschaal vier poten heeft, maar slechts meet met behulp van twee van die poten. Bij een normale vloer die waterpas ligt zou het dus met of zonder mat geen verschil mogen maken, bij een aflopende vloer kan dat wel het geval zijn, vooral als je mat op een vlak stuk vloer ligt en de andere weegsituatie was op een stuk vloer dat niet waterpas ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je je weegschaal op een rechte en vlakke ondergrond moet zetten om een goed resultaat te krijgen. Dat is dus niet op en badmat en dus logisch dat het verschil maakt.

Misschien geeft hij dan wel lichter aan maar dan hou je je eigen toch gewoon flink voor de gek.