Moet je uitgegroeide bloemen van een hortensia eruit halen?

Dat zijn bollen zo groot als een mini meloen. Komen er nog neiwue of is het een eenmalige bloei per jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
11K

Het beste antwoord

Wegknippen mag, maar hoeft niet. Het effect is louter cosmetisch. Als je de bloemen niet gaat gebruiken om te drogen kun je deze rustig laten zitten. De verdorde bloemen hebben zeker een sierwaarde in de winter, bovendien kunnen insecten in de bloem overwinteren alwaar ze weer voedsel zijn voor vogels. Bij een hele natte herfst winter kan het zijn dat de bloemen veranderen in een drassige schimmelzooi dan is het wel aan te raden ze weg te halen.
Na de bloei kunnen de uitgebloeide bloemen verwijderd worden, door ze net boven een bloemknop af te knippen. De nieuwe bloemknoppen zijn dikker dan de bladknoppen, en zitten vaak net onder de uitgebloeide bloeiwijze die men weg wil halen. Bij uitgebloeide bloemen op eenjarig hout (dus op takken die dat jaar voor het eerst gebloeid hebben) zit de nieuwe bloemknop vaak aan de top van de stengel, en kan de oude bloem beter blijven zitten om te voorkomen dat ook de knop weggeknipt wordt. Kortom: het verwijderen van de oude bloemen is dus best een nauwkeurig klusje.
Het hangt van de soort hydrangea af in welke periode hij bloeit. Als de knoppen weg zijn duurt het weer een heel jaar voordat er nieuwe bloemen komen.
Zie voor verdere verzorgingstips http://www.hovaria.com/
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een hortensia bloeit eenmaal per jaar, maar heeft meestal veel knoppen. De uitgebloeide bloem wordt gewoonlijk verwijderd om de andere knoppen meer kans te geven tot bloei te komen. "Dan gaat de energie niet meer naar die uitgebloeide bloem, maar naar de rest van de plant", zegt mijn vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de plant zelf maakt het niet uit wanneer je de bloemen eruit knipt. Echter, de bloemknoppen voor het volgende jaar zitten vlak onder de bloemschermen. Je loopt dus kans als je nu knipt, je de bloemknoppen voor het volgende jaar eruit knipt en dus minder bloei hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon laten zitten ze hebben een grote sierwaarde in het najaar en winter.

Toegevoegd na 38 seconden:
Ze bloeien maar 1x per jaar.