Is een ingebouwde wasverzachter (DASH bijv.) net zo slecht als een aparte wasverzachter?

Voor het milieu en andere zaken. Bepaalde stoffen verdragen geen wasverzachter.

Meer uitleg is niet nodig. Dit is duidelijk genoeg.
Het werkt prima, beter dan andere wasmiddelen.
Graag antwoorden die onderbouwd met bron. Kunnen jullie dat geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

In veel goedkopere wasmiddelen zitten als ontharder (lees wasverzachter nog steeds fosfaten. En die zijn heel erg slecht voor het milieu, want vervuilen het water. Ze laten algen harder groeien, waardoor er minder zuurstof in het water komt en plantaardige en dierlijke organismen sterven door verstikking. Dat heet eutrofiering.
Mocht je dus graag met een wasmiddel met wasverzachter erin wassen, let hier dan op.
Wat net zo goed werkt is de was buiten laten drogen. Dat is milieuvriendelijker, en de was ruikt lekker fris.
Zelf gooi ik altijd een scheut azijn bij de was. Dat gaat niet stinken, neutraliseert zelfs veel geuren. Het maakt het wasgoed extra zacht en het voorkomt kalkaanslag in je wasmachine. Werkt geheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je gaat er bij je vraag van uit dat er iets slecht is.
Dat moet je eerst even uitleggen. Slecht voor wat?
Voor de was? Voor het milieu?
AWM
14 jaar geleden
De ingebouwde wasverzachter is slecht voor je microvezeldoekje(s). Net zoals de aparte wasverzachter dit is...

Graag even uitleggen wat je verder met slecht bedoeld S.V.P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wasverzachter hoort eigenlijk door het laatste spoelwater te worden gedaan, en is daarmee niet geschikt als "ingebouwd" iets. Ik snap dan ook niet dat dat goed werkt, en ik geloof er eigenlijk ook weinig van....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruik van wasvezachter tijdens was-fase is nutteloos en zal ten koste van de werking gaan. Om optimale werking tegbeven moey het na het was-proces gebeuren. Apart is effectiever, je kan dus met minder toe.... dus verzachter bij hoofdwasmiddel is schadelijker.