Welke kleuren spelen in het dierenrijk een belangrijke rol?

Ik weet dat kuikens zich aangetrokken voelen naar de kleur oranje. Omdat de snavel van de moeder oranje is, en in de snavel voedsel zit, word de kleur oranje met voedsel geassocieerd. Zijn er meer van deze kleuren en welke zijn dat dan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

In lijn met jouw voorbeeld ligt de rode vlek op de snavel van meeuwen die niet alleen het gedrag van jongen beïnvloedt maar ook partners aantrekt.
Verder heb je natuurlijk schutkleuren; hermelein: 's winters wit en 's zomers bruin.
De opgeblazen rode keelzak van fregatvogels waarmee mannetjes elkaar uitdagen en vrouwtjes lokken.
Maar ook de wisselende kleuren waarmee sommige inktvissen zich onzichtbaar maken of juist hun emotie laten blijken en iets soortgelijks bij de leguaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kleuren die van belang zijn om voor een diersoort (of plantsoort) om voeding en/of veiligheid te verkrijgen, zijn natuurlijk héél belangrijk voor die soort, een visuele overlevingsstrategie dus... Dat geld voor elke overlevingsstrategie, maar we hadden het alleen nu over de visuele...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoi.

vele dieren zijn kleurenblind en zien dus alleen mijn grijs, hoe donkerder grijs hoe gevaarlijker het is.
het feit dat een stier op rood afrent is een fabeltje, het dier ziet de kleur niet eens maar gat af op het gewapper.
dieren die wel kleuren zien gebruiken het als gevaar meter. hoe donkerder en giftiger de kleur (rood limegroen) hoe gevaarlijker, denk als gifslangen en kikkers, dieren mijden deze kleuren omdat het gevaarlijke kleuren zijn.
je heb ook dieren zoals de zweefvlieg die de kleur van de wesp als bescherming heeft, een soort gevaarlijk jasje om een onschuldig diertje.

grtz