Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een radiator zomaar opendraaien?

Ik las de gebruiksaanwijzing van de CV-ketel eens door. Daarin staat dat je alleen mag bijvullen als de ketel koud is (dus een tijd heeft uitgestaan). De reden: als er plots koud water in de hete ketel terechtkomt, kan het binnenwerk van de ketel scheuren.

Wat nu als de ketel heet is, de hobbykamer koud omdat die al een tijd niet verwarmd is, en je de radiator in de hobbykamer opendraait omdat je die kamer wilt gebruiken? Dan komt er ook ineens een plens koud water in de ketel.

Het hangt natuurlijk af van de plaats van de koude radiator in het systeem hoe groot dit effect is. Maar toch... is het iets om rekening mee te houden? Is het beter zo'n koude radiator eerst een mini-beetje open te draaien, en later pas geheel te openen?

Cryofiel
3 jaar geleden
in: Wonen
TurfGraver
3 jaar geleden
Altijd goed om hier rekening mee te houden.
De radiator zal echter ook gevuld worden met warm water en zich met koud water mengen.
Bij de tijd dat dit de ketel bereikt zal het niet meer echt koud zijn.
SimonV
3 jaar geleden
"Koud water": Haal de stekker van de ketel uit het stopcontact. Wacht tot de temperatuur van de CV-ketel is afgekoeld tot 40 graden en de radiatoren zijn afgekoeld. Je kunt dus beter niet in de winter bijvullen als het niet nodig is.
https://www.hanvoscvketels.nl/bijvullen-cv-ketel
Cryofiel
3 jaar geleden
Ik zet mijn CV-ketel uit met de knop... Maar goed, bijvullen is nodig als het nodig is. En vandaar dat ik me afvroeg hoe erg het is als ik een koude radiator zomaar ineens opendraai (in de winter).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Bij grote en/of snelle temperatuurwisselingen ontstaan er spanningen op het binnenwerk van de ketel. Als dat vaak gebeurt neemt op termijn de kans op lekkages of haarscheurtjes toe. Als je een koude radiator opendraait mengt het water met dat van de andere radiatoren, dus het temperatuurverschil is niet zo groot. Evenzo is bijvullen met een warme ketel geen probleem, maar doe dat alleen als de pomp draait, én vul langzaam bij. Zodat de temperatuurschok niet te groot is.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing