Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er aansprakelijk bij lekkage in dit geval?

Ik heb een huurwoning met tuin maar zonder buitenkraan. Om de planten water te geven sluiten wij de slang aan de keukenkraan middels een adaptertje die je gewoon bij de bouwmarkt kan halen. Nu is door de druk van het water in de hals van de kraan een mini gaatje gekomen waar water uit spoot. Nu is er dus schade aan de kraan en de woning door het water. Wie is hier verantwoordelijk voor de schade? Ik vind namelijk dat ik niets verkeerds heb gedaan want ik heb de kraan niet onoordeelkundig gebruikt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
ronron1212
4 jaar geleden
Water schade hoe kan dat nu je zet toch zelf de kraan open.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja de kraan stond dus aan en ik was de planten aan het water geven en toen is er een gaatje in de hals van de kraan ontstaan door de druk van het water met als gevolg waterschade door het water wat door de woning spoot. Maar dat had ik vanuit de tuin niet door
ronron1212
4 jaar geleden
Ik denk dat jij zelf de kosten zult dragen kranen vallen onder de huurder.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212, eens maar dat gaat toch meer om allerdaags onderhoud aan de kraan. Ik zie dit eerder als het falen van de constructie of slechte kwaliteit kraan. Kan ik niet zoveel aan doen toch?
ronron1212
4 jaar geleden
De kraan was dus versleten als gaat die niet stuk van de druk.
Castle
4 jaar geleden
De verhuurder kan ook zeggen dat u voor een paar centen een gieter had kunnen kopen.De keukenkraan is bedoeld voor de keuken. De constructie van deze kranen zijn niet bedoeld voor een hoge druk maar voor normaal gebruik.
TurfGraver
4 jaar geleden
Oneigenlijk gebruik van de kraan(bij normaal gebruik had je wel door dat er iets uit spuit).
Je kunt je eigen inboedel verzekering proberen maar geef je weinig kans.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Een keukenkraan is niet bedoeld om onder druk te zetten. Zeker de uitloop is daar niet geschikt voor. Je kunt best een tuinslang aansluiten op de uitloop van een keukenkraan, maar die moet je niet onder druk zetten. Sowieso niet handig om een tuinslang die deels binnenshuis ligt onder druk te zetten. Ook de slang of de slangkoppeling had kunnen gaan lekken. Een tuinslang binnen aansluiten doe ik ook altijd, maar zonder aansluitstukken aan het andere eind van de slang. Het water loopt er dan gewoon uit zonder dat er druk ontstaat in de slang of in de kraan.

Dat jij de slang en kraan wel onder druk hebt gezet, is in elk geval niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Ook niet omdat je wel een tuin hebt en geen buitenkraan. En dus eigen verantwoordelijkheid. Mogelijk dekt de inboedelverzekering de waterschade, dat hangt af van de voorwaarden in je polis. Wordt een situatie van eigen schuld / eigen verantwoordelijkheid uitgesloten, dan heb je denk ik pech. Niet alleen omdat je de slang / kraan niet onder druk had moeten zetten, ook omdat je niet in de gaten hebt gehouden of het wel goed ging.

Overigens vraag ik me af waarom je in december, als het vriest, de tuinplanten water gaat geven? Of is het een langslepende discussie over aansprakelijkheid van iets dat in de zomer is gebeurd?
(Lees meer...)
Inekez1
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing