Zit er asbest in deze platen achter onze radiator?

Wij willen nieuwe kozijnen laten plaatsen. Nu zitten deze platen achter onze radiator boven. Zit hier asbest in? De woning is van 1963.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Antwoorden (2)

Een vuurtest kan ook uitsluitsel geven. Vezels die blijven gloeien wanneer je er een vlam aan houdt maar die geen vuur vatten en kapotgaan, bevatten meestal asbest. Smelten de vezels weg, dan zit er geen asbest in. Om echt 100% zeker te zijn of het om asbest gaat, vraag je best een labotest of laboratoriumanalyse aan.
fremar
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
-
Dit is overduidelijk een plaat zonder asbest. En bovendien hartstikke brandbaar. Een vuurtest aanraden voor een plaat van geperst stro is een heel slecht advies, al mag ik aannemen dat het dan de bedoeling zou zijn om een stukje materiaal mee naar buiten te nemen en daar te testen. Was het echter wel asbesthoudend materiaal, dan is het weer zeer onverstandig om een stuk plaat af te breken om mee naar buiten te nemen.
Nee. Dit zijn platen van geperste stro. Als er asbest in zou zitten, is er altijd ook een hechtmiddel nodig, want asbest zijn kleine vezeltjes. Vaak werd daar cement voor gebruikt. Platen kregen daardoor een grijzig uiterlijk en werden ook harder en steviger. Dat is hier overduidelijk niet het geval, het stro is gewoon op elkaar geperst met een licht bindmiddel. Dat kun je veilig verwijderen. Stofmasker is wel aan te raden ivm fijne stofdeeltjes.
Inekez1