Kan ik houten meubels in een niet geïsoleerde ruimte zetten?

Wij hebben een veranda die niet geïsoleerd is..in de zomer dus heel erg warm, hij kan volledig open dus niet erg, en qua ventilatie wel oke dus, maar in de winter ook heel erg koud.. als het -5 is hebben we ook maar 0 of 1 graad daar... nu zou ik graag mijn woonkamer herinrichten en dacht eraan mijn boekenrek en nog 1 kast van de leefruimte naar die veranda te verplaatsen. Nu was mijn vraag of dat 'kwaad' kan voor de meubels met die temperaturen? Ze zijn volledig uit hout

2 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Het gaat vooral om de luchtvochtigheid. Is het onbehandeld hout of geverfd/gelakt?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik zou vooral voorzichtig zijn met boeken in een vochtige koude ruimte!
Aigle
2 jaar geleden
Het is vol hout maar wel behandeld vermoed ik (gewoon uit een meubelzaak, niet geverfd)

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet verstandig. Houten meubelen zijn gevoelig voor barsten en kromtrekken wanneer ze worden blootgesteld aan grote veranderingen in temperatuur en vochtigheid.
Daarnaast kan er schimmelvorming en bij grote vochtigheid misschien houtrot optreden.
SimonV