Hoe werkt een radiator warmtemeter/temperatuurmeter?

Je gaat pas betalen hier in de flat als de radiator aan staat. Hoe weet de radiatormeter dan of het de temperatuur van de radiator is, of de temperatuur van de lucht? Gezien het in de zomer hier 35 graden kan worden. Het apperaatje hangt aan de radiator. Zie foto...
Betalen we daar dan ook voor?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
31.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Ze meten verschil tussen radiator en lucht temperatuur.

Antwoorden (1)

Er is een verschil tussen een warmte/energiemeter en een radiatormeter.
Een warmtemeter, ook wel doorstroommeter of energiemeter genoemd, meet de hoeveelheid water die door de CV-leidingen loopt en de temperatuur van het water. De warmtemeter wordt geplaatst in de CV-leidingen en het bestaat uit een waterhoeveelheidsmeter, twee temperatuursensoren en een elektronisch rekenwerk. De meter bestaat uit twee temperatuursensoren, de één meet de aanvoertemperatuur van het water en de andere sensor meet de temperatuur van het water als het uw woning weer verlaat.
De elektronische radiatormeter is een tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij zowel de temperatuur van de radiator als van uw woonruimte meet. De meter telt alleen als de radiator warmte afgeeft. Doordat de elektronische meter zeer nauwkeurig is, telt hij ook bij zeer geringe warmteafgifte.
De meter begint te tellen als de temperatuur van de radiator minimaal 23° C bedraagt en de temperatuur van uw woonruimte minstens 4° C lager is. Aan het einde van de afrekenperiode slaat de meter de eindstand automatisch op. Afhankelijk van het type telt de meter daarna verder of springt op nul en begint opnieuw te tellen.