Blokkeert deze boom het daglicht in de woonkamer?

Boom staat ongeveer 3 meter van de gevel af. We kunnen dit huis mogelijk huren, maar de woonkamer oogt wat donker. Heeft deze boom daar effect op?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Als je je huis licht inricht en ook de muren licht houdt dan kan de woonkamer veel lichter tonen en dan lijkt het beton ook lichter.
crispy
3 jaar geleden
Natuurlijk blokkeert de boom een hoeveelheid daglicht. De vraag is alleen of je er last van hebt of dat je er gemak van hebt. Het geeft privacy en koelte.

Antwoorden (2)

Bomen kunnen de lichtinval in jouw woning en tuin flink beperken. Daarnaast hangt de hoeveelheid licht in je woonkamer af van welke windrichting je raam staat. (Met een raam op het Noorden heb je minder zonlicht in je woonkamer.)

Aan de windrichting kun je weinig veranderen.
De boom kun je wel verwijderen. (Let wel op de gemeentelijke regelgeving.)
Een andere optie is om de takken te snoeien.
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Deze mooie boom biedt privacy, verbetert de luchtkwaliteit, schenkt koelte in de zomer en heeft sierwaarde.
Waarom deze direct willen verwijderen of gaan snoeien?
Onbegrijpelijk.
SimonV
3 jaar geleden
Boom verwijderen kan niet zonder toestemming verhuurder.
Miekie77
3 jaar geleden
@SimonV: o ja, inderdaad
@Z512099: ik zou het zelf ook niet doen ;-), maar het is een oplossing voor het gestelde probleem.
Of de boom daglicht blokkeert voor de woonkamer?
Het lijkt dat dit amper het geval is. 3 meter is een prima afstand van de gevel.

Het probleem van mogelijk minder licht in de kamer is overigens eenvoudig op te lossen door de muren van de kamer lichter te verven/behangen dan je wellicht van plan was.
Zou de tuin op het zuiden zijn dan komt de zon aan deze kant binnen en kan je zelfs behoefte hebben aan een zonnescherm.

Ipv gordijnen kan je om meer licht binnen te krijgen kiezen voor luxaflex. Deze kun je naar binnen of buiten open draaien wat inhoudt meer of minder licht ( en ook inkijk ).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
lucius0605
3 jaar geleden
@jodokus52,
Bedankt voor je input. Wat zou dan de reden kunnen zijn dat de woonkamer donker aanvoelt? Het is namelijk best een flinke raampartij. Zou toch genoeg beleving van licht moeten geven. Kan het door het donkere beton komen?
De tuin is op het noord-westen. De slaapkamer boven de boom voelt nameljik wel vrij licht aan, dat vind ik vreemd, en daar is ook alles gewoon kaal, met betonnen muren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Graag gedaan @lucius0605
Het zou aan de bakstenen muur achter de tuindeur kunnen liggen. Dat is wel een donkere achtergrond. Zou je deze muur wit verven scheelt dat zeker aan licht weerkaatsing/inval. N.B. wat betreft de boom, zoals gezegd, 3 meter uit de gevel is prima. Echter het uitzicht op de boom is een beetje donker en een wereld van verschil zou je over een hek aan het eind van de tuin op weilanden uitkijken. Dat is wel zo.
De boom verwijderen of snoeien zou ik niet doen, geniet liever van het weinige groen dat er is en al die betegelde tuinen, zo jammer en ook nog eens niet milieu vriendelijk. Moet bovendien aangevraagd worden via de verhuurder en een gemeentelijk vergunning.