Hoe 'tam' is een woelmuis ?

Twee dagen geleden heeft mijn dochter een (veld-? aard-? woel-? dwerg-? in elk geval geen 'gewone') muis gevonden in de keuken ; vermoedelijk een 'kadootje' van de kat. We dachten dat het beestje wel dood zou gaan, maar inmiddels zijn we bijna twee dagen verder, en hij is nog springlevend.

Wel wil hij nergens heen ; hij kruipt al twee dagen over mijn dochters heen, zit als ze er zijn is en 's nachts op en om haar bed en loopt niet weg, eet uit de hand, wast zich op de hand en slaapt op de hand. Hij kruipt over ons heen , door onze kleren en door ons haar en doet helemaal niks (behalve, uiteraard, zijn behoefte ;-)
Los in de woonkamer (als de kat er niet is, natuurlijk) kan hij in theorie overal heen, zelfs naar buiten, maar hij blijft maar bij ons in de buurt rondhangen.

Buiten zetten, mijn eerste ingeving, lijkt me (inmiddels) eigenlijk wel een beetje hetzelfde als doodslaan ; het diertje maakt geen schijn van kans met al die katten en roofvogels in de buurt, zo traag als hij is. En eerlijk is eerlijk, ik heb tamme muizen, ratten en hamsters gehad die een stuk minder lief en aanhankelijk waren. Zelfs hele jonge beestjes.

Ik kan er op Internet niks over vinden, dus vraag me af in hoeverre dit normaal gedrag is voor een (woel)muis, en of het wellicht toch een idee is hem een eigen onderkomen te verzorgen voor als we niet thuis zijn (of de meiden het gesjouw met hem zat worden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is absoluut geen huismuis ; te kleine (behaarde) oren, te korte (behaarde) staart, het is echt een woelmuis. En die zijn volgens mij niet tam. In Nederland MAG je ze zelfs niet eens houden - dat ligt hier gelukkig iets makkelijker.
Ik ben inderdaad aan het kijken voor een kooitje, maar dat mag niet de hoofdprijs kosten, want voor hetzelfde geld legt-ie alsnog het loodje..... Ik heb hem nu in een vleeswarenbak (van wel 5 cm hoog) in de badkuip gezet; hij komt die bak nauwelijks uit ! Soms een rondje, en dan klimt-ie er weer in :lol:
Hij is lekker een sok aan het demonteren om een nestje van in en beker te bouwen. Heel cute. Maar als je je hand in het bad steekt, klimt-ie in je arm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die mutsen hebben het beest Kevin genoemd.....nou vráág ik je, Kévin !! :roll: Iets uit een tekenfilm geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ohhhhhhhhhhhhhh,wat zoet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaaah wat een schatje!

Het beste antwoord

De muis is waarschijnlijk een woelmuis.
Maar wilde muizen, blijven wilde muizen, dat hij zo tam is, is niet gewoon, het beestje is of ziek, of het was al een tamme muis.
Mogelijk ook heeft hij gif naar binnen gekegen, waardoor hij net niet dood gaat, maar zich ook niet normaal gedraagt.
Buiten zetten is inderdaad nog even geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een jonkie is ?? Kan dat niet zo goed zien natuurlijk , beestje is zo klein.....maar tamme woelmuizen als in : huisdieren, die zijn er volgens mij niet.
Maar verder doet hij het nog steeds uitstekend ; eet goed, ziet er normaal uit.....snap er niks van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En trouwens, zelfs tamme muizen en ratten gaan er volgens mij gewoon vandoor als ze de kans krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel bijzonder!
Met een tamme muis bedoel ik, iemand anders heeft misschien deze muis al binnen gehad, net zoals jij nu die muis hebt en zo een tamme muis is weer makkelijk voor de kat om te vangen, ja ik denk maar even hard op, maar het blijft heel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk heeft het beestje toch wat gemankeerd, want de derde nacht heeft hij - in een open bakje met alles bij de hand - helaas niet overleefd. Sneu voor de meiden, maar voor het beestje denk ik wel het beste, want terug de natuur in had-ie nooit meer gekund.
Toch maar eens serieus gaan nadenken over een konijntje, want daar hebben we nu best de tijd en de ruimte voor....

Andere antwoorden (1)

Heeft dat tam en langzaam zijn niet iets te maken met een (misschien besmettelijke) ziekte van de muis in kwestie?. Verder ben ik niet ter zake kundig en kan je dus geen antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee. Hij maakt een levendige indruk, eet, plast, poept, heeft heldere oogjes en een schoon neusje ; geen enkele reden om aan te nemen dat er iets mis mee is - voor zover ik me herinner van mijn muizen en ratten vroeger. Loopt of beweegt ook niet raar, wast zich gewoon, hij loopt alleen niet te ver bij ons vandaan. Metertje ofzo vindt-ie wel genoeg.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe dat dan ook niet, dikke min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee van een zieke muis is toch zeker een plus waard+