Hoe pak je een verhuis van een huis naar een appartement aan?

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een appartement wegens gezondheidsredenen.
Hoe pakken wij dit stap voor stap aan ?
Ben wat bang dat dit niet zo goed gaat lukken en een chaos gaat worden, wij zijn al wat ouder.
Helpen jullie meedenken ? Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
crispy
3 jaar geleden
Maak zelf een plan, en schrijf dat helemaal uit. Een paar vragen om te helpen er mee te beginnen zijn:
- wanneer ga je verhuizen, wanneer ga je inpakken
- hoe ga je het nieuwe huis inrichten, wat past er in en wat niet?
- welke spullen gaan mee, welke niet? Waar gaan die naar toe en wie regelt dat?
- wanneer ga je welke spullen inpakken, en welke spullen doe je bij elkaar in een doos?
- zorg dat op elke doos staat naar welke kamer die toe moet, en wat er in zit.
- als je anderen laat inpakken is het net zo belangrijk dat op elke doos staat wat er in zit en waar het naar toe moet, dus zorg dat je daar bij blijft.
- regel allerlei administratieve zaken: gas-water-elektra-tv/internet aansluiting in nieuwe huis en afsluiten in oude huis (of gewoon verhuizen naar nieuwe adres)
- registratie bij gemeente
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@crispy
Jij begint achteraan. Door EERST de overbodige zaken op te ruimen en weg te doen wordt het geheel vee overzichtelijker. Ik heb een ouder stel gekend waar de kinderen ná overlijden van de ouders VIER grote containers troep moesten opruimen van alles wat de mensen in huis hadden bewaard van "misschien heb ik dat nog wel eens nodig".
crispy
3 jaar geleden
@elder161 ik denk dat je niet goed hebt gelezen. Ik begin met op papier vast leggen wat er allemaal moet gebeuren, en een van de eerste stappen is selecteren wat er niet mee gaat en dat die ergens naar toe moeten.
tinus1969
3 jaar geleden
Checklist: https://www.consumentenbond.nl/test/nieuw-huis/verhuischecklist

Antwoorden (2)

Ga eert naar de zolder. Daar liggen spullen, die je al heel lang niet meet hebt gebruikt of zelfs gezien en dus ook niet meer zult missen. Gooi die sowieso weg of breng ze naar de kringloop.
Doe hetzelfde in de garage en/of de schuur
In de loop der jaren verzamel je zo veel, waar je niets meer mee doet, dat je het beter weg kunt brengen.
Als al dat overbodige naar de kringloop f de vuilstort is kan je beginnen aan je kasten.
Begin op de slaapkamers met de kleerkasten. Alles wat oubollig en uit de mode is en alles wat je al enige maanden / jaren niet meet hebt aangehad WEGDOEN; de kringloop maakt daar andere mensen blij mee. werk zo alle kasten, bergplaatsen af van boven in huis tot beneden. Je zal zien, dat je ineens heel veel ruimte over hebt en dus en kleinere woonruimte kunt betrekken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dit gaat alleen over meenemen van spullen, maar dat kun je probleemloos uitbesteden aan een verhuizer of gewoon in opslag doen (kost alleen geld, maar wordt gene chaos). De werkelijk belangrijke zaken zijn bv adreswijzigingen doorgeven aan instanties en bij abonnementen (bv krant), omzetten tenaamstelling aansluiting gas-water-electra-telefoon-internet.
Een deel van wat je het beste kunt doen, hangt af van het budget dat beschikbaar is voor de verhuizing. Als het budget krap is, zal je zoveel mogelijk zelf moeten doen (dit is niet het antwoord op de vraag hoe je dit aan kunt pakken).
Maar toen een aantal jaren geleden mijn bejaarde moeder verhuisde naar een serviceflat (dus ook kleiner ging wonen) was er genoeg budget om niet alles zelf te hoeven doen. Toen hebben wij het via de volgende stappen aangepakt:
1. Per kast / kamer alles uitzoeken op wat mee moest verhuizen en wat niet.
Hierbij alles wat weggegooid moest worden direct weggooien, maar goede huisraad en spullen achtergehouden of weggegeven aan familie en vrienden.
2. Een verhuisbedrijf in de arm genomen. Dit bedrijf had een lijst met tips, soms hele kleine maar slimme zaken (bijv. een weekendtas inpakken met de spullen die je de eerste nacht in je nieuwe appartement nodig hebt zoals je medicijnen maar ook je geld en id-kaart).
Het verhuisbedrijf heeft ook bekeken hoeveel dozen en andere verpakkingsmiddelen nodig waren en deze geleverd. Wij hebben toen zelf alles ingepakt, maar dat hadden we (tegen extra kosten) ook aan het verhuisbedrijf over kunnen laten.
Het verhuisbedrijf heeft, uiteraard, gezorgd voor de verhuizing van alle spullen die verhuisd moesten worden en de verhuizers gingen niet eerder weg dan dat alles op zijn plek stond.
Alle service van het verhuisbedrijf heeft mij en mijn moeder veel zorgen uit handen genomen en door hun ervaring veel chaotische toestanden voorkomen.
3. Voor de spullen, die in het oude huis achter waren gebleven (niet meeverhuisd hoefden te worden) hebben we toen een kringloopwinkel ingeschakeld. Zij hebben het grootste gedeelte meegenomen, omdat deze spullen nog verkocht kon worden.
4. Voor de overgebleven spullen is vervolgens het grofvuil van de gemeente langs geweest.

Mijn opmerking over het budget heeft te maken met het verhuisbedrijf. Hoe meer je door dat bedrijf laat doen, hoe hoger de kosten worden. Maar zij hebben ervaring met verhuizen en de hulp die mijn moeder en ik daarvan hebben gehad was het geld waard.