Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik de woningbouw aansprakelijk voor vochtschade?

mijn woningstichting zegt het waterprobleem in de schuurtjes bij mijn complex niet op te kunnen lossen óf ze ontkennen dat het bestaat. Ik en mede bewoners hebben aantoonbare schade tgv dit probleem. Zij zijn verplicht om te zorgen dat ik een schuur zonder lekkend dak ben?! En dan mag je na jaren zeuren en kapotte spullen toch ook een vergoeding verwachten? Ik betaal immers huur...ga ervanuit dat mijn schuurtje hier onder valt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
Abcde
5 jaar geleden
Ik denk dat je hiervoor contact op kunt nemen met de huurcommissie.
https://www.huurcommissie.nl/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Alles is op te lossen,zelfs de vochtschade ,en als de woningbouw er niets aan wil doen zou u met de andere bewoners naar een advocaat kunnen gaan.En die gaat het dan onderzoeken of de woningbouw moet gaat betalen of repareren.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Vochtschade is in dit geval op de woningbouw te verhalen, omdat het ontstaan ervan aan de verhuurder kan worden toegerekend.

Inboedelverzekering dekt dit vaak niet
Vaak worden huurders door de verhuurder verwezen naar hun inboedelverzekeraar, maar dat is niet terecht. De verzekeraar kan – afhankelijk van de polis –besluiten niet tot schadevergoeding over te gaan, omdat hij vindt dat de verhuurder schadeplichtig is.

Schade gevolg van nalatigheid
Als door een gebrek schade ontstaat aan de inrichting van de woning of de spullen in huis kunt u van de verhuurder schadevergoeding verlangen als duidelijk is dat die schade het gevolg is van zijn nalatigheid, omdat hij wel van het gebrek op de hoogte was maar dit niet binnen een redelijke termijn heeft verholpen. In dat geval schiet de verhuurder tekort in zijn wettelijke plicht om gemelde gebreken te verhelpen.

Onverwachte schade ander verhaal
Als zich plotseling een (onverwacht) gebrek voordoet dat tot schade in of aan huis leidt – bijvoorbeeld als door storm een raam sneuvelt en de binnenkomende regen schade veroorzaakt – is dat de verhuurder niet vanzelfsprekend toe te rekenen en is hij niet per definitie schadeplichtig. Dat kan weer anders zijn als het raam al gebrekkig was en de verhuurder dat wist, omdat u hem dat ook al eerder schriftelijk had gemeld.
________

Op zich worden er in het Bouwbesluit aan een schuur minder hoge eisen gesteld dan aan een woonruimte.
Artikel 4.30 Bouwbesluit bevat de functionele eis dat een bergruimte van een te bouwen woonfunctie geschikt moet zijn om fietsen tegen weer en wind beschermd te kunnen opbergen. Bij een lekkend dak is dat niet het geval.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden
Abcde
5 jaar geleden
Jouw antwoord is gebaseerd op vochtproblemen binnenhuis terwijl het hier gaat om een vochtprobleem in de schuur. Ik ben niet deskundig op dit gebied en het lijkt mij ook dat de verhuurder dit probleem op hoort te lossen. Maar zou er geen verschil zijn tussen een leefruimte en een berging wat betreft recht op schadevergoeding?
Abcde
5 jaar geleden
Ah, een aanvulling die over het schuurtje gaat. Blijft de eerste zin van je antwoord dat de vochtschade op de woningbouw te verhalen valt dan ook in tact?
SimonV
5 jaar geleden
Natuurlijk.
Maar vochtschade door bijvoorbeeld condens (zoals roest) kun je natuurlijk wel in een schuur verwachten en zal niet vergoed hoeven te worden.
Abcde
5 jaar geleden
Ik denk nog steeds dat je het beste contact op kan nemen met de huurcommissie eventueel samen met gedupeerde buren, dat kost niet veel en dan ben je zeker van het juiste advies. Ondanks dat toch een plusje voor je antwoord na de aanvulling, omdat ik na uren zoeken, noch een bevestiging, noch een ontkrachting van je antwoord heb kunnen vinden wat betreft vergoedingen. Zonder kennis van zaken van mijn kant komt dit antwoord dicht in de buurt bij wat ik ook zou denken.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing