Hoe krijg ik gewassen kleding goed droog?

Ik heb voor het eerst in mijn leven een was gedraaid, waaronder een wat dikke trui. Is het normaal dat ik die eerst moet uitwringen voordat ik hem normaal kan ophangen? En hoe krijg ik anders mijn trui netjes droog? Gewoon ophangen?

Ik heb overigens geen droger tot mijn beschikking.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe lang lag je was er al als er een dikke trui bij zit? ;-) als er wol in de trui is verwerkt dan is het juist goed dat ie nog nat is. hang de trui niet op (veel te zwaar dus gaat uitlubberen) maar leg het plat neer om te drogen. met dit weer is dat zo gepiept. als de was ook op andere programma's de boel zo nat laat kan je kijken of hij wel goed afpompt (anders onderaan wat losdraaien, schoonmaken, en de vloer dweilen) ;-) kan ook zijn dat er een optie opzit om de machine minder toeren te laten draaien, dus je kan ff de gebruiksaanwijzing doorlezen (of opzoeken op het net)

Het beste antwoord

Nee. Het is niet normaal dat je je wasgoed nog moet uitwringen nadat je het uit de wasmachine haalt. Het centrifugeprogramma komt aan het eind van de wascyclus. De was is dan wel uitgewrongen maar niet droog. Je kunt de was nu ophangen om te drogen of in de droger doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ja dat dacht ik ook al.

Andere antwoorden (3)

Met dit weer kan je ze drijfnat prima buiten ophangen
Anders eerst uitwringen en binnen aan een rekje ophangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een trui kan het beste liggend drogen, anders is er grote kans dat hij uitrekt. Niet centrifugeren is dan inderdaad goed. Met de hand uitwringen en dan op een droogrek leggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Katoenen en kunststoffen kleding kan wél gecentrifugeerd worden. Er staan diverse wasprogramma's op de machine. Bij wol en tere stoffen draai je op 30 graden, en stopt het programma vóór het centrifugeren. Bij 40 en 60 graden gaat de machine dat wél doen, en het kan van te voren ingesteld worden of dat beperkt, meer, of maximaal wordt gedaan. Bij de laatste keuze is de meeste kleding alleen nog klam. Bij jeans duurt het nog een poos voordat deze gedroogd zijn, maar dunne katoenen kleren zijn dan al snel klaar voor gebruik.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij andere kleding (ondergoed, shirts) helpt centrifugeren wel? Maar dat kan dus alleen in een droger?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Centrifugeren doe je niet in de droger maar in de centrifuge of in de waachine op het centrifugeprogramma
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt de was dan kletsnat en druipend van het water uit de wasautomaat?
Amadea
11 jaar geleden
De vraag betreft een dikke trui. Daar is het goed bij mogelijk, want die nemen veel vocht op. Druipend is wat overdreven, maar kleddernat zeker wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik heb dat niet hoor als het uit de automaat komt.
Het probleem met een trui is dat hij erg zwaar is als hij nat is. Als je hem ophangt, trekt het gewicht hem uit zijn vorm. Ook uitwringen is erg slecht voor het model van je trui. Het beste kun je hem neerleggen om te drogen, bij voorkeur op een droogrek.
bamibal