Mag verhuurder iemand voor de huuropzeggingsdatum mijn woning laten betrekken?

Mijn huuropzegging is per 1 juni bevestigd. Nou wil mijn verhuurder dat ik snel de sleutels in kom leveren. Ik heb het vermoeden dat ze dit willen zodat ze iemand voor 1 juni in mijn woning kunnen krijgen. Nou gun ik dat deze persoon uiteraard van harte maar vroeg ik mij toch af of dit wel mag. Wat als er schade ontstaat aan de woning? En is dit simpelweg rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je in een huurhuis komt wil je o.a. de zaak opknappen en schilderen. Voor iedereen geldt dat een dubbele huur (vaste laste) veel geld kost en dat de huiseigenaar wel dubbel wil vangen. De vertrekkende huurder gaat eerder weg en komt in het volgende huis dus ook eerder aan. De nieuwe huurder kan derhalve eerder beginnen met klussen in zijn nieuwe huis.
Een schadeformulier wordt gezamenlijk getekend na het controleren van de woning. Inleveren van sleutels betekent dat je niet meer naar binnen kunt en dat het afgehandeld is. Tenzij er nog e.e.a. gerepareerd moet worden, dan doet de verhuurder dat op kosten van de vertrekkende huurder. Ook kan je dit nog zelf doen voordat de huur afloopt, scheelt je handen met geld.
Meterstanden moeten genoteerd worden en dan is het klaar.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je voor de laatste dagen huur terugkreeg. Helaas.

Antwoorden (1)

Als jij zelf al voor 1 juni bent verhuisd, kun je best een paar dagen eerder de sleutels inleveren. Maar zorg dan wel dat je op het moment dat je de sleutels inlevert, dat er op dat moment wordt gecontroleerd of jij de woning netjes hebt achtergelaten. Is dat het geval, dan tekenen jij en de verhuurder daarvoor een verklaring. Daarin worden ook de meterstanden van gas, water en elektriciteit genoteerd. Op dat moment is voor jou alles afgerond. Alles wat daarna gebeurt in de woning is niet meer jouw verantwoordelijkheid.

Jij betaalt huur tot 1 juni dus heb je ook het recht om tot 1 juni de woning te blijven gebruiken. Wil en kun je de woning eerder leeg en schoon opleveren en wil de verhuurder dat ook, dan kun je vragen de laatste paar dagen van de maand de huur terug te betalen. Lijkt misschien om weinig te gaan, maar stel dat je 700 euro per maand betaalt dan gaat het toch om ruim 20 euro per dag.
Inekez1
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Huur terug krijgen nog niet van gehoord.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ik heb wél eens meegemaakt dat ik huur terug kreeg omdat de verhuurder bij aanvang huur de woning niet klaar had op de afgesproken datum - waren ze niet blij mee, maar ik was nog minder blij dat ze de woning maar niet klaarmaakten...
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 dat je er noot van hebt gehoord, betekent niet dat het niet kan. De juridische logica is helder: je levert (met wederzijds goedvinden) de sleutels eerder in, dus over die dagen hoef je niet te betalen.
Inekez1
3 jaar geleden
Ik heb het 2 keer meegemaakt dat ik huur terugkreeg voor de laatste dagen. De woningbouwvereniging kwam er zelf mee, de volgende verhuurder wilde in eerste instantie geen huur verrekenen maar wel graag de sleutels een week (!) eerder. Ik zei: of ik betaal tot einde maand en hou de sleutels tot einde maand, of jij krijgt de sleutels eerder en ik krijg een week huur terug. Dat laatste geschiedde. Over het algemeen zul je er wel zelf om moeten vragen denk ik.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 het is ook niet zo dat je het terug krijgt is dat beter dan de eerste reactie. Want je krijgt het niet terug.