Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het beste moment om een kachel helemaal uit te doen?

Ik heb nog een ouderwetse gaskachel. Heb hem nu volgens mij al meer dan een maand niet meer aangehad maar weet niet zeker of het een goed idee is om nu al het gas dicht te draaien omdat je hem niet heel makkelijk weer aan hebt als het toch weer koud wordt..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De huidige weersomstandigheden zijn momenteel niet normaal. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar. Door veel zon, komt er nogal wat zonnewarmte het huis in. Mocht het weer omslaan, dan kan het nog makkelijk snachts vriezen en overdag temp. van rond 10 graden en regen. Hou je dat een aantal dagen dan heb je zeker nog een kachel nodig. Pas na half mei wordt deze kans kleiner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na de Ijsheiligen.
IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot 15 mei. Deze periode wordt eveneens IJsheiligen genoemd. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het jaar waarop nog nachtvorst op kan treden.
Zie ook link van KNMI:
www.knmi.nl/cms/content/33834/ijsheiligen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een gaskachel geheel uit wil doen, dus dan heb je het over de waakvlam, heb je eerder last van roestvorming in de kachel. Als je dan weer gaat stoken verbrand het roest, de kachel vervuild en de kachelwand wordt wat dunner. Voor de kachel is het beter de waakvlam te laten branden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb de kachel nu uit, omdat we vloerverwarming hebben, en ze beneden de boel getegeld hebben. Ik hoop wel dat het niet nog weer vies koud wordt, want dan krijg ik die vloerverwarming pas in 3 dagen weer een beetje opgestookt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding