Moet HR glas altijd brandschoon zijn om warmte te kunnen vasthouden?

Glazenwassers zijn duur voor de onbereikbare ramen.

4 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
paulus811
4 jaar geleden
Voor een tientje koop je een magnetische ramenwasser die binnen- en buitenkant tegelijk doet. https://www.wish.com/product/5a5741f8c3834b383e6b0af0?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=NL&_force_currency_code=EUR&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5a5741f8c3834b383e6b0af0&ad_cc=NL&ad_lang=NL&ad_curr=EUR&ad_price=10.00&campaign_id=8182633582&gclid=Cj0KCQiAmZDxBRDIARIsABnkbYRNsffCoVUnP93lq5c3CKutUh56t9-KMzkFMh84zg6jkK8bB1VICQoaAnu_EALw_wcB
TurfGraver
4 jaar geleden
Voor het isoleren zal het niets uit maken.
Voor eventueel warmte (zonlicht) doorvoer natuurlijk wel.
Thecis
4 jaar geleden
@paulus811
Kan je voor dat tientje ook een gat in het raam maken (en weer dichtmaken) om die magneet aan de buitenkant te plaatsen? Niet iedereen heeft namelijk ook een raam er naast zitten om die magneet te kunnen plaatsen (of het raam opent de verkeerde kant op, zeker bij oudere huizen kan dit zo zijn).

Antwoorden (2)

NEEN, dat is niet per se nodig.
Om stralingswarmte tegen te houden, wordt het glas steeds vaker van een dun metaallaagje voorzien (aan de binnenzijde van de ruit, dus in de spouw van het dubbel glas). Dit type beglazing heet HR-glas. Het laagje metaal is zo dun, dat het nauwelijks waar te nemen is, het laat het zichtbare licht voor het grootste deel door (lichttransmissie LTA circa 79%). Hoe effectiever dit metaallaagje werkt, hoe beter de isolatiewaarde. De verschillen in warmte-isolatie worden bovendien bereikt doordat verschillende spouwbreedten al dan niet in combinatie met een andere spouwvulling dan lucht, bijvoorbeeld Argon of Krypton (de zwaardere edelgassen) toegepast worden. Om het verschil in werking aan te duiden wordt het HR, HR+ of HR++ glas genoemd.
Als de ruiten aan de buienzijde vies zijn zullen ze minder licht doorlaten en natuurlijk ook minder straling.
De isolatie van de ruit zal echter goed blijven, ook als die vies is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
HR glas is glas dat heel weinig warmte doorgeeft van een warme ruimte naar een koude ruimte. De beste manier van isoleren is met stilstaande lucht. Lucht die beweegt neemt warmte mee van de ene warmere ruit naar de andere koudere ruit en geeft de warmte daar af. Als de lucht stilstaat gebeurt dat niet. Als je veel lucht tussen twee ruiten hebt dan beweegt de lucht meer en verlies je meer wamte. Tussen twee dicht op elkaar gelegen ruiten beweegt de lucht minder. De isolatie is dus beter. Neem je drie ruiten die dicht op elkaar staan en samen een bepaalde dikte gebben dan heb je een betere isolatie dan twee ruiten die dezelfde dikte hebben. De lucht beweegt minder goed. Als je zorgt door een spiegel dat de lucht tussen de ruiten minder goed verwarmd wordt dan beweegt de lucht ook minder. Samen geven die ruiten in zo'n constructie minder wamte door. Daarom heet dat Hoog Rendementsglas. Als de ruiten aan de buitenkant vuil zijn, dan maakt het niet veel uit voor de isolatiewaarde. Is er echter vuil in de spouw van het dubbelglas dan komt er meer geleiding van de warmte en dan is de isolatiewaarde lager.