Ik heb een muis in huis gezien. Heb ik er automatisch meer?

Gisteravond zag ik een muis wegschieten zodra ik het licht in mijn slaapkamer aan deed. Uren later hoorde ik de muis met het licht uit en ook zag ik het. De muis schoot mijn wasmand in en ik heb de hele wasmand buiten gezet. Daarna niets meer gezien of gehoord. Er is geen eten in de slaapkamer en in andere kamers heb ik niets gezien of gehoord. Nu vraag ik mij af of ik er net op tijd bij was of dat de stilte geen garantie is. Sowieso heb ik ook geen enkel spoor van muizen gezien, puur echt de muis zelf. Ik wil geen valse hoop hebben, maar krijg toch het idee dat het een nieuwe muis kan zijn en daarom ook net op tijd weg. Uiteraard ga ik ook maatregelen nemen want blijkbaar is het huis toegankelijk voor muizen, maar ik wil gewoon heel graag weten of ik nu muisvrij kan zijn voor ik bakken geld uitgeef aan bestrijding ipv voorkomen in de toekomst.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Rieneke1
4 jaar geleden
Bakken geld aan bestrijding? Zorgen dat er niks te eten is en op zoek naar gaten en kieren in je huis. Doekje met pepermuntolie erin, tijdje regelmatig herhalen en klaar.
MasterSword
4 jaar geleden
Zorg er voor dat de muizen niet in de vuilnisbak kunnen, ook niet bij voedsel.
( ook als je gaat slapen geen voederbak van huisdieren op de grond ) Dan zullen het er niet meer worden.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
neem een kat
Pieterke
4 jaar geleden
Alle kieren dichtkitten met muizenkit. Dat kun je o.a. bij bouwmarkten kopen. Daar komt geen muis meer doorheen.

Antwoorden (1)

Je hoeft op dit moment niet automatisch meer muizen in huis te hebben, maar blijkbaar is je huis toegankelijk voor muizen. Ik heb enkele malen gezien, dat een muis buiten steil tegen de muur naar boven liep en onder de pannen verdween. Zoiets verschuilt zich in eerste instantie op zolder. Je kan proberen alle gaatjes dicht te stoppen, maar een muis is klein en heeft niet veel ruimte nodig. Een diervriendelijke vangmethode is een elektrische muizenval. Hiermee worden ze snel en pijnloos gedood.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi Elder161, Dank je wel voor dit antwoord. Is het de bedoeling dat ik die vallen zet om te kijken of er toch meer is of is dit iets wat ik altijd voor de zekerheid moet blijven plaatsen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Anoniemmm12
De elektrische vallen werken op batterijen moet je dus regelmatig controleren. Om te kijken of er toch meer muizen ijn zou je ook kleine metalen valletjes kunnen zetten. Dat zijn een soort koperen gaas-iglootjes (soort bolle kooitjes) waar de muis inkruipt, niet dood gaat maar er ook niet meer uit kan. Als je dan regelmatig wat in dat vangkooitje hebt (en die zijn niet zo duur) kan je alsnog overwegen een of enkele elektrische valletjes te kopen (bij Gamma, Intratuin, Praxis e.d.)
SimonV
4 jaar geleden
“muis inkruipt, niet dood gaat”: maar wel een lijdensweg ondergaat door de paniek en stress. Soms overlijden de beestjes door de spanning. Ze in de natuur loslaten is geen oplossing, dan sterven ze daar of gaan ze een ander huis binnen. Elektrische muizenvallen werken niet altijd, veel slechte recensies, zoals “Muizen halen de kaas er zo uit ze voelen wel iets maar gaan niet dood” of “Werkt niet. Muis loopt er met een boog omheen. Ook als je deze niet met blote handen hebt aangeraakt..” https://www.bol.com/nl/p/victor-elektrische-muizenval/9200000026638441/