Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weigering door verhuurder door problemen uit het verleden, mag dit?

We hebben een woning toegewezen gekregen door poort6 in Gorinchem. Alles was rond en oké en getekend. Door een probleem in het verleden heeft poort6 2 dagen voor de sleuteloverdracht zich terug getrokken mag dit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt aan welk probleem er was in het verleden. Zonder meer info is er weinig over te zeggen.
Als er een verleden is van herhalende ernstige overlast of het niet betalen van huur mag dit zeker wel.
LeonardN
6 jaar geleden
@Ted1 -Heb je een vraag niet naar waarheid beantwoord?
-Wat is "het probleem"?
-Wat zijn de woorden van Poort 6 zelf, wat jij uitlegt als "terugtrekken"?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Jij bent de enige die weet wat in het verleden is voorgevallen.
Als jij denkt dat poort6 zich onrechtmatig heeft gedragen, kun je juridische hulp inschakelen.

Zoals ik het lees, is de huurovereenkomst door beide partijen getekend.
Deze overeenkomst is zeker rechtmatig.
Alleen had er nog geen sleuteloverdracht plaatsgevonden en de zogenaamde oplevering van de woning (de staat van de woning bij overname).
Waarschijnlijk had je ook nog geen borg en/of huur betaald.
Ofwel, de huur was nog niet rond, ingegaan.

Omdat jij als woningzoekende waarschijnlijk niet open bent geweest over jezelf en jouw achtergrond tijdens het inschrijven bij de woningcorporatie en reactie op de betreffende woning, kan het zijn dat poort6 jou deze woning toch niet verhuurt. Ofwel, hadden ze jouw achtergrond geweten, was de woning nooit toegewezen aan jou.
Omdat ik jouw geschiedenis niet weet, vreest de corporatie misschien ook voor onrust in de woonomgeving en verstoring van de openbare orde.

Hierop heeft de woningcorporatie de huurovereenkomst vroegtijdig opgezegd, ofwel voordat het contract zou ingaan.

Nogmaals, ik weet jouw kansen niet. Vind jij de beslissing buiten proportie (kijk naar jouw belang en naar de woonomgeving), kun je juridische stappen ondernemen.
Wat betreft jouw belang; indien jij nu in de problemen zit (huisvesting) weegt zwaar. Stel dat je nog thuis woont, acht ik je kans veel kleiner.

Kortom, de rechter bepaalt.
(Geschillencommissie etc niet, omdat je nog geen officiële huurder bent).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Wat is nou het antwoord op de vraag?
-Ja dat mag.
-Nee dat mag niet.
-Nee dat mag normaliter niet, behalve als...
-Ja dat mag, maar niet als....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat bepaalt de rechter (als ze er een zaak van maken). Elk geval is uniek. Je kunt hier dus geen duidelijk ja of nee opgeven @LeonardN. @Oja, ha, ha, ha, gelukkig niet...... Ik heb nooit financiële problemen gehad (kan iedereen overkomen) en verder ben ik heel braaf (doe geen gekke dingen zoals overlast, plantages etc). Maar ik heb genoeg gehoord en meegemaakt bij anderen, echt heftige verhalen. Verder zit zuslief in het maatschappelijk segment (te heftige verhalen). Ze is net als ik begonnen in het onderwijs en doet nu alleen nog ambulante begeleiding van buitenlandse gezinnen (vluchtelingen en immigranten).
LeonardN
6 jaar geleden
"Hierop heeft de woningcorporatie de huurovereenkomst vroegtijdig opgezegd, ofwel voordat het contract zou ingaan." Nee en zeer waarschijnlijk nee. Vroegtijdig opzeggen betekent niet "opzeggen voor dat het contract in zou gaan".
Vroegtijdig opzeggen betekent; opzeggen voor dat de duur van het contract is beeïndigd.
Dat de huurder de woning nog niet betrokken heeft en nog geen huurbedrag heeft overgemaakt, is niet zo van belang.
Maar wat de verhuurder hier doet is zeer waarschijnlijk niet het opzeggen van het contract*, maar het vernietigen van het contract. *(dat moet 3-6 maanden van te voren gedaan worden, en zou in dit geval betekenen dat de huurder (in dit geval) nog 3 maanden in de woning zou mogen gaan wonen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. Maar wij weten niet waarom de corporatie deze beslissing heeft genomen. Voor sommige woningen moet je zelfs ‘solliciteren’. Stel dat je solliciteert in een bepaalde omgeving en je hebt een strafblad in deze doelgroep en je verzwijgt dat.....
Maar nogmaals, je hebt zeker een punt, maar wat verzwegen is, zullen wij niet te weten komen. Wil ik geeneens weten.
LeonardN
6 jaar geleden
Juist als we aannemen dat er iets verzwegen is zie ik niet in hoe we hier te maken kunnen hebben met een vroegtijdige opzegging. Mijn vraag aan jou is dus of je dat plaatje kan schilderen. Volgens mij werkt het zo:
1. Je huurt en woont ergens, je misdraagt je aldaar, woningbouw verneemt dat, woningbouw probeert de huur vroegtijdig op te zeggen (even superkort door de bocht).
> huurder moet minstens 3 maanden opzegtermijn krijgen.
2. Je sluit eem huurcontract, je hebt iets verzwegen, de woningbouw ziet dit als dwaling, woningbouw (probeert) contract te vernietigen.
> huurder heeft nergens recht op, immers er is geen huurcontract Wat precies verzwegen is, is in mijn ogen dus geen argument hier. DAT er iets verzwegen is zal imo leiden tot (poging) vernietiging van het contract (of als de vrager dat aanvecht en de rechter niet instemt met de vernietiging dan niet). Ik zie niet zo goed hoe vroegtijdige opzegging hier het geval is.
Kan je dat mij en de vrager verduidelijken?
Nee, behalve als jij je bijvoorbeeld schuldig gemaakt hebt aan dwaling, en de overeenkomst niet tot stand was gekomen als deze dwaling niet had plaatsgevonden.

Als eenmaal de huurovereenkomst getekend is door beide partijen, sta jij in je recht. "Een probleem in het verleden" is niet zomaar een gegronde reden voor een verhuurder om dat contract eenzijdig op te zeggen. Moment van sleuteloverdracht, heeft geen invloed op contractrecht.
Mocht je straks in die (of een andere woning) zitten zijn er wel redenen voor een verhuurder om het contract te ontbinden, maar dat is dus als de omstandigheden zich voortdoen als je daar woont.

-bron1-
"
Ik heb een vast huurcontract
Heeft u een huurcontract zonder einddatum? Dan mag uw verhuurder alleen in bepaalde gevallen opzeggen. Bijvoorbeeld als u overlast veroorzaakt of een huurachterstand heeft. De verhuurder moet dit bewijzen. Lukt dat? Dan geldt een opzegtermijn van 3 tot 6 maanden.

Deze regels gelden als u huurt bij een woningcorporatie en bij een particuliere verhuurder. Het maakt niet uit of u een sociale huurwoning heeft of dat u huurt in de vrije sector.
"

===Dwaling en vernietigbaarheid===

Anders is het als de verhuurder aan kan tonen dat jij je schuldig hebt gemaakt aan dwaling.

-bron2-
"
Een van de uitgangspunten van het Nederlandse recht is dat een overeenkomst moet worden nagekomen. Maar soms wordt een verhuurder geconfronteerd met een huurovereenkomst die zij niet (meer) na wenst te komen, bijvoorbeeld omdat de huurder bij het aangaan van de huurovereenkomst onjuiste informatie heeft verstrekt of zaken heeft verzwegen. In dat geval kent het recht een ‘escape’, namelijk vernietiging van de overeenkomst wegens dwaling. Hieronder een uitwerking van dit onderwerp en een bloemlezing van een aantal praktijkgevallen.
.......
Hennepkwekerij

Van een huurder mag ook worden verwacht dat hij bij het aangaan van een huurovereenkomst eerlijk en open is over zijn woonverleden. Een huurder had in de woning van een vorige verhuurder hennep gekweekt en dit bij zijn nieuwe verhuurder niet gemeld. De nieuwe verhuurder kon de huurovereenkomst, nadat het hennepverleden van de huurder bekend was geworden, vernietigen wegens dwaling.

Deze opsomming is uiteraard alles behalve limitatief. Er zijn veel meer gevallen denkbaar waarin een beroep op dwaling kan worden gedaan. Bovendien is een beroep op dwaling mogelijk bij alle overeenkomsten waarbij één van de partijen heeft gedwaald.
"
(Lees meer...)
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
bron3 Aan deze vordering legt de verhuurder ten grondslag dat zij heeft gedwaald bij het sluiten van de huurovereenkomst althans dat de huurders haar toen hebben bedrogen. Dat hebben de huurders, aldus de verhuurder, gedaan door 1) waar het hun plicht was dit mee te delen, te verzwijgen dat hun huurovereenkomst met een andere woningcorporatie, woningstichting Maasvallei Maastricht, bij vonnis van de kantonrechter van 4 november 2015 (productie 15 van de verhuurder) is ontbonden wegens door de huurders veroorzaakte overlast aan omwonenden en 2) de verhuurder een verhuurdersverklaring (productie 1 van de verhuurder) van hun vorige (onder)verhuurder te verstrekken waarin de vraag “Heeft de huurder in het verleden overlast veroorzaakt?” in strijd met de waarheid is beantwoord met “nee”. Was zij met het woonverleden van de huurders bekend geweest dan had zij de huur-overeenkomst niet althans niet onder dezelfde voorwaarden gesloten, aldus de verhuurder.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing