Hoe lang behoren de batterijen van een Alecto SA-41 brandmelder mee te gaan?

Het zijn een aantal brandmelders (ja, eigenlijk rookmelders) die aan elkaar gekoppeld zijn. Maar ik denk dat ik elk half jaar door het huis ga om alle batterijen te vervangen (dan gaan ze allemaal piepen). Het lijkt me zo snel. Bij voorgaande rookmelders verving ik de batterijen eens per anderhalf a 2 jaar..

Het apparaat gebruikt 2 AA batterijen. Ik gebruik de Duracell Long Life.

4 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
crispy
4 jaar geleden
Hou er rekening mee dat de rookmelders met elkaar communiceren, dat verbruikt ook wat energie. Dat is natuurlijk het grootste verschil met je oude rookmelders.
Thecis
4 jaar geleden
Dat lijkt me nogal duidelijk dat dat ook stroom verbruikt. Hele goede aanvulling.
Maar de aanname die je maakt dat de oude rookmelders dat niet hadden, is wellicht wat voorbarig. Het zou namelijk heel goed kunnen dat die ook gekoppeld waren. En dat zou willen zeggen dat dat níet het grootste verschil is met de oude rookmelders....

Antwoorden (1)

Er van uitgaande dat we over minimaal alkaline batterijen praten (en volgens mij maak duracell alleen maar alkaline batteriujen of beter) dan gaan deze in de regel 3 jaar mee. De goedkopere batterijen, die in de regel bij de discounters in de aanbieding bak liggen, halen dit bij lange na niet. Mijn advies is koop altijd merk batterijen met als inhoud alkaline of nog beter Li-ion.
Houd er ook rekening mee dat het detectie membraam van een rookmelder (of koolmonoxide melder) maar maximaal 7 jaar mee gaat. Deze zal na deze tijd niet meer betrouwbaar zijn. Dit is al jaren het geval, echter zien we het nu pas op verpakkingen meer terug komen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dus de batterij kan een zaklantaarnlampje van 1,5 V 70 mA drie jaar laten branden?
Het maakt niet uit of het een rookmelder van 0,5 mA of 0,015 mA is?