Mag de woning bouw huurder verwijderen als die buurman heeft geslagen?

Stel je belt bij je buurman aan, ivm overlast, en de buurman slaat je op je gezicht, word die buurman dan opgepakt door de politie en verwijderd de woningbouw dan die persoon?

4 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
Antoni
4 jaar geleden
Eerst maar eens proberen het conflict op te lossen, voordat er zo'n drastische maatregel als huisuitzetting wordt getroffen! Het conflict oplossen kan bijvoorbeeld door bemiddeling: daarbij kan de woningbouwvereniging ook helpen.

Antwoorden (2)

Een simpele mishandeling is geen reden voor een woningbouwvereniging om een huurder uit huis te plaatsen. Die mishandeling zal overigens eerst nog bij de rechter getoetst moeten worden of dat wel mishandeling is en of er sprake is van een misdrijf.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
dus als je in een appartementen complex woont, dan word je dus eigenlijk aan je lot overgelaten? want je zal toch weer je huis moeten, en de buurman ook. met een heel groot risico
crispy
4 jaar geleden
De woningbouwvereniging heeft nu eenmaal een heel andere functie dan de politie. Als je mishandeld wordt, bel je de politie en niet de woningbouwvereniging. Als je je onveilig voelt vanwege die buurman, kan je beter verhuizen want om iemand uit huis te laten zetten daar ben je jaren mee bezig. Als je het al voor mekaar krijgt.
popeye
4 jaar geleden
@crispy en hoe ga je dan verhuizen als je een woning huurt? gewoon even snel verhuizen?
crispy
4 jaar geleden
@popeye, je wordt niet je hele leven in de watten gelegd, niet alles kan voor je geregeld worden. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Als je een verkeerde buurman krijgt die jou overlast bezorgt, dan heb je uitgesproken pech. Die buurman krijg je niet zomaar weg, en als de ruzie verder escaleert ben je helemaal in de aap gelogeerd. Daarom mijn advies om te verhuizen. Hoe je dat moet doen, ga ik je niet vertellen, dat moet je zelf proberen voor elkaar te krijgen. Maar als je mijn advies niet uitvoerbaar acht, dan volg je het niet op: het is geheel vrijblijvend.
popeye
4 jaar geleden
@crispy we hebben toch rechten in ons ooo zo goed geregeld landje? het recht op woongenot etc? die richtlijnen omtrent woongenot moet de woningbouw vereniging nastreven?
crispy
4 jaar geleden
@popeye Je gaat er van uit dat de wbv verantwoordelijk is voor het goede gedrag van alle bewoners. Maar dat is niet zo.
Als bewoners zich misdragen, dan heeft dat wel impact op jouw woongenot, maar is het niet de verantwoording van de wbv. Als je last hebt van iemand, dan kan je aangifte doen van de overlast die je ondervindt. Maar dat kan niet bij de wbv, dat doe je bij justitie.
En dan nog iets heel belangrijks: ook al heb je recht ergens op, dat betekent niet dat je het met zekerheid ook daadwerkelijk krijgt.
popeye
4 jaar geleden
@crispy wij huurders/burgers moet toch ook onze plichten nakomen tegen over een woningcorporatie? het contract met richtlijnen nastreven, de huur betalen etc. Dat recht halen ze toch altijd?
crispy
4 jaar geleden
@crispy: dat recht halen ze toch altijd - Nee, dat is nu net wat ik probeer te vertellen.
De wbv zal wel moeite doen om de huurders aan hun verplichtingen te houden, maar ze hebben weinig machtsmiddelen. Als je de huur niet betaalt, dan kunnen ze je daarop aanspreken en in extreem geval zelfs uit huis zetten. Maar als iemand zich slecht gedraagt, dan kunnen ze daar weinig tegen doen. Het is zelfs twijfelachtig of ze een gesprek aan willen gaan met iemand die zich kennelijk asociaal opstelt, want ze kunnen er niets mee bereiken.
popeye
4 jaar geleden
@crispy tot slot, ik begrijp wat je zegt, maar ik begrijp niet waarom dat zo is zoals het is. als ik een hotelkamer huur en andere mensen met een hotel kamer geven veel overlast, dan word er toch ook iets aan gedaan? het is eigenlijk toch het zelfde principe? je huurt iets en je gedraagt en houd je aan de richtlijnen, en anders mag je vertrekken.
De woningbouw (wbv ) KAN helemaal niet een huurder verwijderen, om welke reden dan ook.

Jouw kant is duidelijk, het verhaal van de buurman niet. Dat moet ook gehoord worden.
Iemand uithuiszetten is een niet simpele actie. Iemand slaan mag niet, is dit eenmalig gebeurd zal de wbv de betreffende huurder niet meteen de huur opzeggen. Dit zal door de (kanton-)rechter moeten worden beoordeeld worden.

Aangifte doen, informeren bij het Juridisch Loket, en als er iets gebeurd(?) -procedure tot uithuiszetting- dan kunnen daar maanden overheen gaan. In die tijd is het zaak om -jouw reactie elders- heel voorzichtig te zijn en bv niets uitlokken of andersom nergens op in gaan.

Bij de buren aanbellen om te klagen over geluidsoverlast is tegenwoordig niet meer zo simpel. Niet alleen de manier waarop jij zelf klaagt maar ook de reactie daarop. Klagen kan je beter zo weinig mogelijk en ook zeker niet boos worden. Bij de wbv kan je een klacht kwijt over overlast van buren. Is er een wijkagent, kan je daar ook contact opnemen.

"De verplichting zich als goed huurder te gedragen strekt zich niet uit tot enkel en alleen het gehuurde, doch ziet tevens op de gedragingen van de huurder in de onmiddellijke nabijheid daarvan."
...
Dit zal door de (kanton-)rechter moeten worden beoordeeld worden.
Moet zijn:
Dit zal trouwens door de (kanton-)rechter beoordeeld moeten worden.
Toegevoegd op 24 augustus 2019 15:21: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@jodokus52 maar in de wet staat toch dat een huurder recht heeft op woongenot? woningbouw verenigingen moet dat woongenot toch zo goed mogelijk nakomen?