Wie beslist in gekocht huis?

Ik en men partner hebben een huis gekocht maar nog geen jaar later zijn we uit elkaar gegaan en hebben we ruzie over het huis ik heb een voorstel gedaan maar hij wilt niet luisteren nu is mijn vraag wie beslist over het huis wij 2 zijn mede-eigenaar

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat was je voorstel dan?
ronron1212
4 jaar geleden
Wat meer uitleg en dat maakt het antwoorden makkelijker. Waar gaat de ruzie over de verdeling is heel makkelijk. Maar meestal betekent het de verkoop van het huis.
tinus1969
4 jaar geleden
Wat wil je beslissen?

Antwoorden (3)

Samen moeten jullie over het huis beslissen. Lukt dat niet met zijn tweeën, dan moet er een bemiddelaar komen: dat kunnen er ook meer dan één zijn.

Eventueel kan je ervoor kiezen dat beide partners een advocaat in de arm nemen om zo tot een oplossing te komen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankje voor info
Antoni
4 jaar geleden
Graag gedaan. Succes met het vinden van een oplossing.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Gelukkig maar.....
Stel dat er zou gelden: de mam beslist. Of de langste van de twee beslist. Of zoiets.
Dat zou echt tot rechtsongelijkheid leiden. Overigens geld wel dat zolang beide partners het niet eens zijn wordt de status quo gehandhaafd.
Dus b.v. de ene wil blauwe verf en de andere per-sé groene verf, dan wordt er niet gevefd totdat er door beide partners gezamenlijk voor en bepaalde kleur is gekozen.
Dit geld ook voor zaken als: wel/niet verkopen., wel/niet het dak repareren, wel/net verhuren enz.
Uiteindelijk kun je naar de rechter. Daar kun je zelfs terecht voor futiliteiten als overhangende takken, het recht van overpad of een boom die op 30 cm van de erfgrens staat...

Je kunt ook samen met je ex-partner een deskundige inschakelen op dit gebied die het vertrouwen van jullie allebei heeft en die de kwaliteit van een rechter heeft. Met die persoon stel je vooraf een "bindend advies-overeenkomst" op waarin jullie beiden verklaren dat je je zult houden aan de uitspraak van die adviseur. Zo werkt het programma De Rijdende Rechter ook. Toevallig is degene die het advies uitbrengt daar rechter maar dat hoeft niet.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor een dergelijke verschil van mening raad ik een gang naar de rijdende rechter af. Probeer eerst met behulp van een
Mediator samen tot een oplossing te komen
Computoon
4 jaar geleden
Een gang naar DRR raad ik ook af in dit geval. Mijn antwoord had slechts als doel een bindend advies voor te stellen aan vraagsteller. DRR was als voorbeeld gegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+@Computoon, prima
Als beide eigenaar bent van de woning is het bij de scheiding zo dat de overwaarde van de woning wordt verdeeld. Je beslist dus beide dat je gaat delen. Overwaarde is de waarde van het huis getaxeerd door een makelaar minus de hypotheek die nog openstaat. Dat bedrag dat overblijft of te kort komt deel je door twee elk de helft. Het kan dus voorkomen dat de partner die in de woning wil blijven dit bedrag niet kan betalen dan zal de woning verkocht moeten worden of een afspraak over hoe dit bedrag wel betaald gaat worden.
ronron1212