Ik!

Toegevoegd na 19 seconden:
Een prachtige boom!

Toegevoegd na 1 minuut:
De amberboom (Liquidambar styraciflua) is een loofboom uit de familie Altingiaceae.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nou gedacht hebben,dat het met drank te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, nee dat is de verkeerde richting op denken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het woord liquid wordt gebruikt,gaan mijn gedachte altijd naar het vloeibare vuur. Ik was gisteren vergeten je een plusje te geven,maar na een hele nacht piekeren,heb ik toch besloten,dat je er 1 verdient! Bij deze.
De Liquidambar of te wel amberboom is een matig groeiende boom van gemiddelde grootte.
Het blad lijkt erg veel op die van de Esdoorn.
Het is een van de meest spectaculaire herfstkleur bomen, dat is tevens ook zijn grootste sierwaarde.
Het is een mooie compact groeiende boom voor de niet te kleine tuin, ze worden ook veel aangeplant in plantsoenen en langs wegen, omdat ze vrijwel geen onderhoud nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Centraal- en Oost-Amerika en Mexico is de amberboom (Liquidambar styraciflua) inheems. Het is bepaald geen boom waar je op kunt wachten om hem volwassen te zien; het is een uiterst trage groeier. Na tien jaar mag je blij zijn als de boom zes meter hoog is en moet je nog eens tien jaar wachten eer een hoogte van tien meter is bereikt.
Je moet bij de amberboom er ook maar niet naar verlangen om hem in je eigen tuin volwassen te zien worden. In een arboretum of botanische tuin staat wel eens een volwassen exemplaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liquidambar styraciflua
amberboom

Plantensoort : boom

Gebruik : solitair

Habitat : straatbeplanting, parkbeplanting. Niet geschikt voor smalle straten. Verdraagt verharding. Gevoelig voor wind.

Hoogte : 800 - 1500 cm

bijzondere kenmerken :

Bloemkleur : geelgroen
Bloeiperiode : april - mei

Bloemen : onopvallende, bolvormige groepen bloemen
Bladkleur : donkergroen
Wintergroen : neen

Bladeren : glanzend, esdoornachtig, met vroeg in de herfst schitterende verkleuring van rood via geel tot diep purperpaars
Vruchten : stekelige doosvruchten

standplaats en vereisten

Standplaats : zonnig halfschaduw
Vochtigheid : droog,normaal
Zuurtegraad : kalkrijk,neutraal,zuur
Zoutbestendig : neen
Winterhard : ja

onderhoud

vereist nauwelijks snoei

bijzonderheden

kegelvormig, met halfopen kroon tot 8 meter breed. Kurkachtige stam.

Liquidambar styraciflua