Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (4)

Ik!

Toegevoegd na 19 seconden:
Een prachtige boom!

Toegevoegd na 1 minuut:
De amberboom (Liquidambar styraciflua) is een loofboom uit de familie Altingiaceae.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nou gedacht hebben,dat het met drank te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, nee dat is de verkeerde richting op denken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het woord liquid wordt gebruikt,gaan mijn gedachte altijd naar het vloeibare vuur. Ik was gisteren vergeten je een plusje te geven,maar na een hele nacht piekeren,heb ik toch besloten,dat je er 1 verdient! Bij deze.
De Liquidambar of te wel amberboom is een matig groeiende boom van gemiddelde grootte.
Het blad lijkt erg veel op die van de Esdoorn.
Het is een van de meest spectaculaire herfstkleur bomen, dat is tevens ook zijn grootste sierwaarde.
Het is een mooie compact groeiende boom voor de niet te kleine tuin, ze worden ook veel aangeplant in plantsoenen en langs wegen, omdat ze vrijwel geen onderhoud nodig hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Centraal- en Oost-Amerika en Mexico is de amberboom (Liquidambar styraciflua) inheems. Het is bepaald geen boom waar je op kunt wachten om hem volwassen te zien; het is een uiterst trage groeier. Na tien jaar mag je blij zijn als de boom zes meter hoog is en moet je nog eens tien jaar wachten eer een hoogte van tien meter is bereikt.
Je moet bij de amberboom er ook maar niet naar verlangen om hem in je eigen tuin volwassen te zien worden. In een arboretum of botanische tuin staat wel eens een volwassen exemplaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liquidambar styraciflua
amberboom


Plantensoort : boom


Gebruik : solitair


Habitat : straatbeplanting, parkbeplanting. Niet geschikt voor smalle straten. Verdraagt verharding. Gevoelig voor wind.


Hoogte : 800 - 1500 cm



bijzondere kenmerken :

Bloemkleur : geelgroen
Bloeiperiode : april - mei

Bloemen : onopvallende, bolvormige groepen bloemen
Bladkleur : donkergroen
Wintergroen : neen

Bladeren : glanzend, esdoornachtig, met vroeg in de herfst schitterende verkleuring van rood via geel tot diep purperpaars
Vruchten : stekelige doosvruchten

standplaats en vereisten

Standplaats : zonnig halfschaduw
Vochtigheid : droog,normaal
Zuurtegraad : kalkrijk,neutraal,zuur
Zoutbestendig : neen
Winterhard : ja

onderhoud

vereist nauwelijks snoei


bijzonderheden

kegelvormig, met halfopen kroon tot 8 meter breed. Kurkachtige stam.



Liquidambar styraciflua


Liquidambar styraciflua


Liquidambar styraciflua
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding