Mag men slapen in een pas bepleisterde kamer?

We bewonen ons appartement sinds 1 jaar. Recent zijn hele plakken pleister van het prafond naar beneden gekomen, waarna het plafond opnieuw volledig werd bepleisterd.
De bouwmaatschappij beweert dat slapen in die ruimte geen probleem is, maar is dat zo? Stinkt in ieder geval naar chemische stoffen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
12.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je zal er niet door sterven : ) .
Pleister is niet giftig, anders zouden de vaklui aangepaste kledij en, of, maskers moeten dragen tijdens het aanbrengen.
Alleen bij verwerking kan het huidirritatie veroorzaken. Na het pleisteren is het aangeraden om de woning goed te verluchten of te ventileren om het drogen te bevorderen. Je zal merken dat je na een week al minder last zal hebben van de onaangename geur.

Antwoorden (1)

Ja, slapen in een pas bepleisterde kamer kan geen kwaad. Natuurlijk is de geur wel vervelend, maar niet schadelijk voor de gezondheid.
Als de pleisterlaag na een paar dagen droog is, zal de geur verdwenen zijn (Het drogen kan berekend worden met een vuistregel: 1 dag drogen voor iedere millimeter die is aangebracht). Goed ventileren kan hierbij helpen.
Als tip las ik een paar geurkaarsen branden om elk spoor van de oude geur te wissen.

Het forceren van de droogtijd is niet aan te raden. Bijvoorbeeld door de kamertemperatuur ongebruikelijk hoog te zetten. Of door zelfs een heater of bouwkachel neer te zetten. Mogelijk dat dit het stucwerk sneller droogt, maar de kans op scheuren zal ook zeker groter zijn.
SimonV