Werkt een rolluik voor je raam ook tegen de hitte?

Ik overweeg om een rolluik te laten plaatsen voor mijn slaapkamer raam. Ook i.v.m. nachtdienst. Maar dan werkt een goed verduisterend gordijn ook. Maar nu komt de warmte er weer aan, en onze slaapkamer ligt pal op het zuiden. Werkt een rolluik dan ook tegen de hitte? En welke kleur werkt het beste dan?

4 jaar geleden
in: Wonen
15.9K
Z512099
4 jaar geleden
Een verduistering-gordijn houdt warmte tegen, maar een rolluik isoleert nog meer en is inbraakwerend, de kleur: wit of zo licht mogelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Achterkant op het zuiden.
Onze slaapkamer ook.
Behalve de voordeur is ons hele huis ingepakt met witte rolluiken.
Helpt het?
Ik denk dat het verschil hooguit 3 graden is.
Laatst toen het een paar dagen zo warm was, was het beneden toch 24,5 °C. Warme lucht stijgt, waardoor de bovenverdieping warmer was.
Warmte komt ook zo binnen: voordeur open, douchen....
Het helpt wel, maar is niet zaligmakend.
Hebben op de bovenverdieping ook airco. Dat is super. Even aan en voila.
Deze investering is de oplossing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, Rolluiken aanbrengen helpt wel degelijk tegen de hitte. Als je deze maar naar beneden laat vanaf dat de avond valt tot aan de volgende dag als de temperaturen flink gedaald zijn. Dus alleen avonds omhoog tussen bv 18.00uur en 22.00uur. De tijd van 22.00 uur wordt aangeraden omdat het neerlaten van de rolluiken niet geruisloos gaat en veel kinderen al naar bed gaan.
Bordensteker
4 jaar geleden
Even wat achtergrond.
Warmte van de zonnestralen gaat ongehinderd door de atmosfeer heen en komt als infraroodstralen op de aarde aan. De lucht zélf wordt er niet warm van, althans niet rechtstreeks! Alleen de grond. Boven zee blijft het koel. De zon wordt deels gereflecteerd en de rest schijnt IN het water dat maar langzaam iets warmer wordt. Op dagen met ‘mooi-weer’ wolkjes ontstaan die niet boven zee, of het IJsselmeer, maar wel boven het achterland. Alles wat infraroodstralen tegenhoudt wordt dus warmer. Het mulle droge zand op het strand wordt snel heet, omdat het geïsoleerd ligt ten opzichte van zand een stukje onder het oppervlak. Een bos wordt overdag niet snel warmer, een bos is namelijk een ‘landschap met buitenzonwering’. Het bladerdak absorbeert zelf de infraroodstraling en warmt de lucht erbóven op. De zonnewarmte komt niet op de grond en het blijft relatief koel, vergeleken met een heideveld ernaast. Nu snel naar zonwering aan huizen! Zie vervolg.
Bordensteker
4 jaar geleden
(Vervolg)
Bij binnenzonwering wordt de door de ruit binnenvallende infraroodstraling van de zon _binnen_ omgezet in warm worden van alles waar het zonlicht op valt: de binnenzonwering.
Binnenzonwering werkt dus echt niet geweldig. Hij zorgt dat je de warmte van de zon niet direct op je armen voelt, maar de warmte is wel door het glas binnengekomen en je hele kamer wordt een soort zonnecollector! Buitenzonwering daarentegen houdt de infraroodstralen zélf buiten. Het doek of de lamellen van de rolluiken worden zelf wel warmer (vooral als het niet wit is), maar die warmte wordt aan de buitenlucht afgestaan en kan dus niet binnenkomen. Infraroodstralen komen gemakkelijk door het glas, maar luchtwarmte niet. Buitenzonwering (in dit geval rolluiken) helpen dus de zonnewarmte buiten te houden. Voor het effect van een goed donkere slaapkamer kun je trouwens ook een slaapmaskertje gebruiken. Werkt (voor mij) erg goed en ‘kost een drol’, zeker vergeleken met verduisteringsgordijnen.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Slaapmasker werkt bij mij niet. Die raak ik halverwege de nacht ergens kwijt.
SimonV
4 jaar geleden
Alternatief zou een verduisterend gordijn en flinke ventilator kunnen zijn.
Voordelen: koelt, jaagt muggen weg en overstemt het onregelmatige lawaai van straat en buren.

Antwoorden (2)

Ja, rolluiken werken prima tegen de hitte. Zie ook deze ervaringen:
https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/wie-heeft-rolluiken-en-werkt-het-tegen-hitte.272543/

Wit weerkaatst zonlicht, kies daarom voor witte rolluiken.
Natuurlijk moet je er geen wonderen van verwachten: bij een test werden een controlekamer met binnenzonwering en een kamer met rolluiken vergeleken. De kamertemperatuur varieerde in de controlekamer tussen 20º C en 24,9º C en in de kamer met rolluiken tussen 18.6º C en 22.5º C.
Als je kamerraam op de straat uitkijkt: omdat wit het zonlicht weerkaatst, kun je daar beter geen witte rolluiken gebruiken. Dan liever grijs o.i.d.
Toegevoegd op 23 juni 2019 09:50: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Juist omdat wit het zonlicht weerkaatst wordt het aanbrengen van witte rolluiken aan de straatkant afgeraden.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt. Toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog een nadeel van witte rolluiken is een esthetisch nadeel. Ieder dood vliegje en insectje zie je zitten. Dat kunnen er zomers heel veel zijn. Geeft gelijk een vieze indruk en het oog wil ook wat.
In warme landen met de hele zomer temperaturen soms ver boven de 30graden heeft iedere woning rolluiken. Als voorbeeld neem ik Italië. Vorig jaar in de buurt van Bozen twee maanden tegen de 40graden. De rolluiken blijven de hele dag van vroeg tot laat naar beneden. In ieder geval lang voordat de zon op de ramen staat. Pas als de zon gaat zakken, zo rond zes, zeven uur savonds gaan de luiken omhoog om de kamers te luchten. Daarna de rolluiken vast zakken op de spiekstand. De kleuren zijn meestal grijs (de goedkoopste in hun soort), donkergroen of bordeauxrood. Ligt eraan of het gemeentebestuur een bepaalde kleur voorschrijft, maar in geen geval wit, die het zonlicht aan de straatkant reflecteren. De kleuren hebben weinig tot geen invloed op de binnentemperatuur, daar zijn de gesloten dunne overgordijnen aan de binnenkant voor.
Rolluiken omhoog om de kamers te luchten zal in Nederland voor de meeste woningen gelden aangezien in Nederland de ramen naar buiten opengaan, zo gauw je de grens overgaat zul je zien dat de ramen naar binnen opengaan. Vandaar dat het beroep glazenwasser geen brood op de plank brengt.
In Nederland vóór de avond valt en de kinderen in de buurt al slapen, de rolluiken naar beneden op de spiekstand, overdag gesloten houden, avonds de omhoog en de kamer luchten. Dunne overgordijnen aanbrengen voor de sier en omdat de eventuele warmte er achter blijft hangen.
Kies je voor rolluiken: kies voor grijs of voor een kleur die bij de kleur van je huis past. Zeker geen handmatige met bandopwinder en geen witte.
Witte rolluiken worden sterk afgeraden, wegens het weerkaatsen van de zon aan de straatkant. Zeer onprettig voor de eventuele overburen en de ogen van de voorbijgangers.
Maak van voorbijgangers geen blindgangers.
Op de foto's lijken sommige rolluiken wit, maar dat zijn deze in werkelijkheid niet. Hetgeen bij rolluiken wit wordt genoemd is niet wit maar iets er tegenaan, Crème wit bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In landen waar het altijd maanden lang heet is, omdat de zon schijnt,heeft iedere woning rolluiken. Ja, dat is tegen de hitte. Alle kleuren hebben hetzelfde effect, maar wit wordt afgeraden. Hier in de hele regio Bozen (Bolzano) zelfs niet geleverd aan de straatkant. Wit reflecteert aan de straatkant maar heeft voor binnen geen merkbaar beter effect.