Hoe krijg ik mijn gaskachel helemaal aan?

Wij zijn net verhuist en hebben een gaskachel van merk Flandria. Ik krijg deze aan maar dit duurt maar een min of 2 daarna valt hij helemaal terug uit. Ik heb dit al ontelbaar keer telkens opnieuw geprobeerd en telkens het zelfde probleem na een min of 1 a 2 valt hij helemaal uit.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
MasterSword
4 jaar geleden
thermokoppel niet warm genoeg, of niet goed in de waakvlam, of defect.

Antwoorden (1)

Als de kachel / waakvlam in eerste instantie aanblijft als je de ontstekingsknoppen loslaat, dan zit het probleem niet in de thermokoppel. Brandt de kachel na het ontsteken gewoon (op de waakvlam en op de gewone brander) maar valt deze al snel uit, dan is er waarschijnlijk een probleem met de zuurstoftoevoer en/of afvoer van verbrandingsgassen.

Bij een gevelkachel op de begane grond kun je makkelijk zelf controleren of de afvoer naar buiten en de zuurstoftoevoer naar binnen (gecombineerde dubbele pijp door de gevel) niet verstopt zijn. Zit de geveldoorvoer op hoogte of heb je een schoorsteen op het dak, dan is dit lastiger om zelf te inspecteren.

Bij een open toestel, waarbij de zuurstof voor de verbranding uit de kamer wordt gehaald en alleen de rookgasafvoer via een pijp naar buiten gaat, kun je bij het toestel zelf controleren of er genoeg zuurstof in kan komen. Verwijder de mantel (kap/buitenkant) van de kachel, verwijder stof e.d. met de stofzuiger en kijk waar de luchtgaten in of rond de kap zitten. Zorg dat de luchtgaten niet geblokkeerd worden.

Als de mantel is verwijderd, kun je vaak goed zien hoe de kachel brand. Ontsteek de kachel en kijk naar de vlammen. Alleen als je een sierschouw hebt, waarbij het brandende gas het effect van brandend hout moet nabootsen, mag het geel/oranje branden en een beetje flakkeren. Heb je een gesloten kachel waarbij je normaal gesproken het gas niet ziet branden, dan horen de vlammetjes blauw en gelijkmatig te branden. Is dit niet het geval, dan is de kachel vies van binnen en moet door een professional worden schoongemaakt.

Heb je net een huis gekocht, dan is het altijd een goed idee om een professional te laten komen om alle kachels, geisers, boilers etc te laten nakijken.

Ben je verhuisd naar een huurwoning, dan is de goede werking van de kachel de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Afhankelijk van wat in je huurcontract staat, kan het zijn dat je zelf moet zorgen voor regelmatig onderhoud, maar bij het betrekken van de woning moet de verhuurder zorgen dat alles werkt.
Inekez1