Schutting plaatsen tussen koopwoning en sociale huurwoning. Wie betaald?

Wij hebben sinds kort een koopwoning, voormalige sociale huurwoning. Op dit moment hebben wij nog geen schutting op de erfafscheiding met de buren. De woning van onze buren is nog steeds een sociale huurwoning. Wij hebben het vermoeden dat hun niet zoveel voelen voor een schutting en zeker niet voor eventuele kosten. Uiteraard gaan we later nog het gesprek hierover aan maar ik wil graag weten of de kosten op de woningcorporatie te verhalen zijn. Hun zijn immers de eigenaren van het erf en niet de huurders. Wellicht maakt dat alles iets makkelijker om het balletje op te gooien over onze schutting wens.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
13K
crispy
5 jaar geleden
Het is geen wettelijke verplichting om een schutting te hebben. Degene die een schutting wil hebben, zal hem zelf moeten kopen en op zijn eigen grond moeten plaatsen.
Als je geluk hebt, dan is de buurman ook geïnteresseerd in een schutting en kan je iets samen doen. Maar je kunt niemand daartoe verplichten.
grasmaaier
5 jaar geleden
Over het algemeen moet je bij een sociale huurwoning zelf voor tuinafscheidingen zorgen. Een woningcorporatie betaald dat niet. In mijn huurcontract staat dat ook en dat is ook wel logisch omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft.

Antwoorden (3)

Als jij een schutting wil en je buurman niet of niet wil mee betalen mag jij op eigen kosten een schutting zetten op je erfgrens. De woningbouw heeft daar niets mee te maken dat doet ze ook niet voor haar huurders.
ronron1212
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Je generaliseert wel. De woningbouwvereniging hier heeft een hele wijk opgeknapt, en overal keurige houten schuttingen neergezet. Een tuin met wat privacy verhoogt de (huur-) waarde van de woningen, en het geeft een veel mooier beeld dan een kakafonie van hekken en heggen.
ronron1212
5 jaar geleden
Je woningbouw is dat niet verplicht dus dat is dan prachtig dat ze dat bij jou wel hebben gedaan.
LeonardN
5 jaar geleden
-Min. De koper kan eisen dat de buren (de woningcorp.) meebetaalt aan de schutting op de erfgrens. Dat is af te dwingen via de rechter.
Je hoeft dat niet te doen en KAN een schutting op eigen erf zetten, maar de vrager wil juist weten of deze in zijn recht staat geld te eisen van de buren(woningcorp.) en dat staat deze. https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN juist dus je hoeft niet moeilijk te doen gewoon op eigen grond en klaar ben je je betaald dan gewoon zelf. Dus alle minnen begrijp ik iet.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je de minnen niet begrijpt begrijp je de vraag niet en het punt van de vraag niet. Dat je het op een andere manier op kan lossen zegt niks over de vraag. De vrager wil weten of hij kan eisen dat de buren mee moeten betalen. Het antwoord daarop is JA dat kan. Als de vraag was geweest: Kan ik om gezeur te voorkomen een schutting op eigen terrein plaatsen en zelf betalen? (ik heb geen zin in gezeur met de buren). DAN had jij een aardig antwoord gehad. Maar dat is de vraag niet. teusvh gaat wel in op wat de vrager wil weten. Ik hoop dat je het zo snapt. Wat je zegt klopt wel, maar is geen antwoord, of relevante informatie voor de vrager (niet op dit moment)
ronron1212
5 jaar geleden
Je kan bij de rechter dwingen maar dat is niet gezegd dat je wint. Daarnaast heb je mogelijk dan een hoop problemen met je buren dus? @LeonardN. Kijk je wel eens naar de rijdende rechter heeft vaak van dit soort problemen zijn advies is altijd duidelijk zet hem op je eigen erfgrens en betaal zelf.
ronron1212
5 jaar geleden
de kosten op de woningcorporatie te verhalen zijn hierop is het antwoord ook nee want de woningbouw vereniging is daar toe niet verplicht.
LeonardN
5 jaar geleden
-In principe zal je dat winnen, immers de buren zijn verplicht mee te betalen
-Dat je problemen kan krijgen met de buren staat los van de vraag
-Wat er in de rijdende rechter te zien valt staat los van de vraag
-Er wordt niet gevraagd om advies, door de vrager, de vrager vraagt of zijn buren moeten betalen
-De woningcorp. is degene waarmee de vrager moet dealen, die is namelijk eigenaar (we zeggen steeds buren, maar het gaat om de eigenaar van de grond). De woningcorp. is als eigenaar van de grond verplicht mee te betalen. Vandaar dus alle minnen. Je beantwoordt niet de vraag, en daarnaast zeg je onterecht dat de buren niet zouden hoeven betalen, terwijl alle bronnen en ook de wet zeggen dat je wel mee moet betalen als de buren dat eisen. Aangezien de vrager dus moet dealen met de woningcorp. en niet met de buren is dat een mooie situatie. Hij veroorzaakt op die manier een schutting die de woningcorp. medebetaalt waar de buren ook blij mee zullen zijn (neem ik aan).
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN de woning coöperatie is helemaal niet verplicht de schutting te plaatsen of mee te betalen daaraan.
LeonardN
5 jaar geleden
http://oud.fw.nl/redactie/files/burenrecht_in_bw.pdf
Artikel 49
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een
gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens
van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een
verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders
regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
ronron1212
5 jaar geleden
Een coöperatie kan de schutting wel plaatsen maar dan betaal je huur voor de schutting dat is geen gedachte van mijn maar een zekerheid ik heb in te veel woningen gewoond en dat wel als koop als huur bij huur was het altijd het zelfde zelf betalen of huren als de coöperatie daarvoor open stond. Kom anders even met een link waar in staat dat de verhuurder moet betalen @LeonardN
ronron1212
5 jaar geleden
Daar gaat het om koop woningen niet om huurwoningen @LeonardN. Huurder kunnen of een schutting huren of plaatsen hem zelf.
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN eenvoudige erf scheidingen dat is een aantal paaltjes met een ijzerdraad er tussen dat zijn geen schuttingen.
LeonardN
5 jaar geleden
Dank voor de reacties, heb nu een iets ander inzicht. (jouw antwoord blijft in mijn ogen niet op de vraag ingaan maar dat terzijde).
Burenrecht in het Burgerlijk Wetboek geldt tussen eigenaren. Je moet dus inderdaad bij de verhuurder zijn. Die heeft er ook belang bij dat er een goede afscheiding staat, maar wil daar waarschijnlijk zo min mogelijk aan uitgeven. Gewoon vragen en overleggen, zou ik zeggen, dan weet je waar ze staan.
In principe zullen ze de helft moeten betalen, en gedogen dat de schutting precies op de erfgrens staat. Maar als zij slechts willen betalen voor een zo goedkoop mogelijke afscheiding (houten palen met een ijzerdraadje?), en jij wilt iets mooiers of stevigers, zul je de extra kosten voor je rekening moeten nemen.
Leg wel schriftelijk vast wat je afspreekt. Als later de schutting onderhouden of vervangen moet worden, dat dan helder is wie wat moet doen.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Zo moeten helemaal niet betalen en hoeven het ook niet te gedogen zolang het hekwerk op de eigen erfgrensstaat. https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212 uit je eigen link blijkt dat je ongelijk hebt. Integrale quote
De erfafscheiding is eigendom van u én uw buren. U en uw buren zijn verplicht om de helft van de aanschaf, de bouw en het onderhoud te betalen. Het is belangrijk dat u daar samen afspraken over maakt. Dit kan met elkaar, met een buurtbemiddelaar of met een mediator. Lukt het niet om samen afspraken te maken? Dan kunt u:
uw erfafscheiding op uw eigen grond zetten. Voor een heg geldt dat deze minimaal 0,5 meter van de erfgrens moet worden geplant. Stel uw buren hiervan op de hoogte.
uw buren via een procedure bij de rechter dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een procedure bij de rechter kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren.
ronron1212
5 jaar geleden
@tinus1969 alles goed lezen
Lost u het probleem niet met elkaar op? Dan kunnen uw buren:
een erfafscheiding op hun eigen grond zetten; Dus op de eigen erfgrens.
LeonardN
5 jaar geleden
@ronron1212 Alles inderdaad goed lezen:
"uw buren via een procedure bij de rechter dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een procedure bij de rechter kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren." Kijk dat de buren of jij een schutting op eigen grond kunnen plaatsten om zo gezeik te voorkomen (of op te lossen) zegt niet dat degene die eist dat de ander een gezamenlijke schutting meebetaalt niet in zijn recht staat. In eerste instantie ben je als buren verantwoordelijk voor een gezamenlijke schutting en moet je daar beiden aan meedragen. Dat kan je tot de rechter uitvechten. Als je dat wil. Als je daar geen zin in hebt KAN je een schutting op eigen grond plaatsen.
teusvh
5 jaar geleden
Ook een heg mag je op de erfscheiding plaatsen als beide buren daarmee instemmen.
LeonardN
5 jaar geleden
@teusvh Vreemdgenoeg is het de huurder niet de verhuurder. (Ik snap hier de uitleg van de wet niet, ik zou ook zeggen dat het de verhuurder is).
De huurder betaalt en jij betaalt samen ieder de helft. Alleen de vraag is aan wat, de goedkoopste schutting is al voldoende:

https://www.srk.nl/nieuws/archief-2016/huren-burenrecht-beschutting

Art. 5:49 BW bepaalt dat
“[Een] ieder der eigenaars [huurders] van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte […] van een gemeente te allen tijde [kan] vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars[huurders] dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij. [cursivering AH]”

De feitelijke betekenis van art. 5:49 BW
Art. 5:49 BW geeft u weliswaar een vorderingsrecht (dan wel plicht) tot uw buur tot het meewerken en meebetalen van bijvoorbeeld een schutting op de erfgrens, in het concrete geval zal u er alsnog samen met uw buur uit moeten komen. De wet bepaalt namelijk niet de soort scheidsmuur, de prijs van de scheidsmuur of de wijze van onderhoud aan deze scheidsmuur. Met andere woorden: uw vorderingsrecht naar uw buur bestaat uit een dat en niet uit een wat moet worden geplaatst.

Als u er niet met uw buur uit kan komen, kan het lonen de muur op uw (gehuurde) erf tegen de erfgrens aan te plaatsen. U heeft dan geen toestemming nodig van uw buur en uw buur mag geen gebruikmaken van uw muur. (Let op: u heeft veelal wel toestemming nodig van uw verhuurder.)
---
Meewerken en –betalen
Art. 5:49 BW stelt dat de ene buur kan vorderen van de andere buur mee te werken aan het plaatsen van een scheidsmuur en de helft van de kosten hiervoor te dragen. U kunt uw buur (en uw buur kan u) dus verplichten mee te werken en te betalen aan bijvoorbeeld het plaatsen van een schutting op de erfgrens. Dit is nogal wat! In het bijzonder voor huurders. Aangezien huurders na het plaatsen van de scheidsmuur het (gedeelde) eigendom van de afscheiding verliezen aan de eigenaar van het erf dat zij huren. Ja dat leest u goed! De eigenaars van de erven, worden ook eigenaars van bijvoorbeeld de schutting die u als huurders op de erfgrens heeft geplaatst.
Toegevoegd op 26 februari 2019 12:08: tekst