Waarom geld voor mensen in Caribisch Nederland die in Nederland willen wonen geen voorwaardes?

Op het moment dat europese nederlanders in Caribisch nederland willen gaan wonen moeten ze aan allerlei voorwaardes voldoen, oa een VOG van minimaal 5 jaar, en aan kunnen tonen dat je financieel in staat bent om in je levenonderhoud te voorzien. Waarom hoeft dat andersom niet?

5 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (1)

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt.
De overheid praat over Nederlanders uit het Caribische deel en Nederlanders uit het Europese deel.
In Nederland mag je vrij reizen, wonen en werken. De overheid is bang dat zonder beperkingen veel Europese Nederlanders naar het Caribische deel gaan, omdat de Nederlandse Antillen zeer gewild zijn om te wonen. Indien de toestroom heel groot wordt (waar voor gevreesd wordt) kan het zijn dat de Caribische Nederlanders een minderheid vormen. Hierdoor kunnen de Antillen hun zelfbestuur verliezen in hun eigen land. Zelfbestuur voor minderheden is een recht dat is vastgelegd. Bijvoorbeeld in verdragen van de Verenigde Naties en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Om te voorkomen dat dit gebeurt (zelfbestuur kwijtraken), is inderdaad de regeling in het leven geroepen dat Europese Nederlanders, die op een eiland willen wonen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Voldoe je hieraan, dan kun je je vestigen in Caribisch gebied.

Andersom gelden deze regels inderdaad niet, omdat Nederlanders uit het Caribisch gebied nooit de meerderheid zal vormen in het Europese deel. Hierdoor zal het Europese deel nooit het zelfbestuur verliezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toelatingsregelingen_binnen_het_Koninkrijk_der_Nederlanden
Toegevoegd op 24 februari 2019 21:07: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Maar Caribische nederland is toch gewoon eigendom van het koninkrijk der Nederlanden? Het is toch gewoon Nederlands grondgebied?
popeye
5 jaar geleden
En ik heb het uitsluitend over Caribisch nederland. De Nederlandse Antillen hoor niet bij het koninkrijk der nederlanden sinds 2010.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
BES: Deze eilanden behoren tot het Caribisch gebied.
De Nederlandse Antillen (benaming) wordt nog gebruikt als verzamelnaam voor alle eilanden in de Caraïbische Zee die tot het Koninkrijk der Nederlanden behoren, ongeacht de uiteenlopende statuten, te vergelijken met de Nederlandse Waddeneilanden die ook geen politieke eenheid vormen.
Vandaar de twee benamingen in het antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Goede onderbouwing mét bron, maar toch 2 minnen (zónder echte onderbouwing). Ik begrijp het niet.
Plus ter compensatie ! Hoewel ik de redenering begrijp, heb ik toch het gevoel dat het schuurt met artikel 1 van de grondwet: het gelijkheidsbeginsel. Waarom is dat artikel hier niet van toepassing ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de compensatie ;-)
Je hebt helemaal gelijk, vind ik als persoon. Helaas heb ik alleen stemrecht, anders zou ik het ook anders 'regelen'. Is inderdaad een 'vreemd' recht.
Ook als je het andersom bekijkt, bv van Bonaire naar Nederland komen.
Momenteel zijn er veel leerplichtige kinderen van de eilanden in Nederland. (Recent gekomen). Wij, op de scholen weten vaak niet waar de kinderen verblijven, zien ze niet op school verschijnen. Is echt een zorgwekkend probleem geworden. (Puur vanuit mijn jargon gekeken). @ozewiezewozewieze....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat art 1 van de Grondwet niet van toepassing is voor Nederlandse reizigers vanuit Nederland naar Caribisch Nederland heeft alles te maken met ons Staatsrecht, met de eerste zin van Art.1 (Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.) en Art. 132a van de Grondwet en het tweede lid van Artikel 1 van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden.
https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi9zmfllpfyt/artikel_1_gelijke_behandeling_en
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2018-12-21#Hoofdstuk7_Artikel132a
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002154/2017-11-17
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met ingang van 10 oktober 2010 is de staatkundige structuur van het Koninkrijk der Nederlanden gewijzigd. Het land Nederlandse Antillen is opgeheven. Vanaf die tijd vormen de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba samen het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Aruba heeft wel de status aparte behouden.
Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn als openbare lichamen deel gaan uitmaken van Nederland en worden samen Caribisch Nederland genoemd.
De K3-eilanden (de term Bes-eilanden wordt door de eilandbewoners niet gebruikt) hebben een status als bijzondere gemeente van Nederland waarbij niet alle regelgeving op dit deel van Nederland van toepassing is. Er bestaan nu twee verschillende rechtsstelsels binnen Nederland: Europees Nederland en Caribisch Nederland.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, @PJJMulder, @Ozewiezewozewie...
Formeel zegt het gelijkheidsbeginsel, art 1 van de Grondwet, dat de overheid gelijke gevallen gelijk dient te behandelen.
Gelijke gevallen en gelijk behandelen zijn rekbare begrippen en hebben ook een keerzijde, namelijk dat er mogelijkheden en omstandigheden zijn om ongelijke gevallen ongelijk te kunnen behandelen.
Om dat voor de K3-eilanden mogelijk te maken is in het tweede lid van artikel 1 van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden een differentiatiebepaling opgenomen. Hierin zijn de gronden opgenomen die aanleiding kunnen geven voor verschillende behandeling voor de Caribisch Nederlandse eilanden. De redenen kunnen zijn: de economische en sociale omstandigheden, de grote afstand tot het Europese deel van Nederland, hun insulaire karakter, kleine oppervlakte en bevolkingsomvang, geografische omstandigheden en het klimaat. Kortom factoren waardoor deze eilanden zich wezenlijk onderscheiden van het Europese deel van Nederland.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kortom de regels voor reizen vanuit Nederland naar Caribisch Nederland zijn rechtmatig verschillend van reizen vanuit het Caribisch gebied naar Nederland.
Caribisch Nederland maakt ook geen deel uit van het Schengen gebied.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie zojuist dat de differentiatiebepaling niet meer in het Statuut is opgenomen maar op 17 november 2017 in de Grondwet, artikel 132a lid 4
Ook bij Maxius is dat niet bekend.
https://maxius.nl/grondwet https://maxius.nl/statuut-voor-het-koninkrijk-der-nederlanden/artikel1