mogen mijn vriend en ik in een sociale huurwoning samenwonen terwijl de woning op mijn naam staat?

hallo, mijn vraag is of mijn vriend en ik zomaar mogen samenwonen in een sociale huurwoning terwijl het huurcontract op mijn naam word gezet? stel hij zou meebetalen zonder hun weten houdt dit dan wat in voor mijn huurbedrag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
43.7K
paulus811
5 jaar geleden
'Zonder hun weten' gaat niet werken, want hij zal zich op jouw adres inschrijven en daarmee wordt het samenwonen automatisch bekend. En als hij inkomen heeft, zal dat effect hebben op de huurtoeslag en dat is ook volledig terecht.

Antwoorden (4)

Als hij zich netjes inschrijft bij de gemeente heeft dat niets met je huur bedrag te maken. Wel heeft het invloed op je huur toeslag die kan minder worden of zelfs ophouden.
ronron1212
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dat is zo en ook volledig terecht. Toeslag is geen bonus!
Inekez1
5 jaar geleden
"heeft dat niets met je huur bedrag te maken"
Stel dat ze daardoor ineens scheefwoners worden (te hoog gezamenlijk inkomen), dan krijgen ze te maken met extra huurverhogingen en heeft het dus wel degelijk met het huurbedrag te maken!
Als hij niet op het huurcontract staat heeft hij geen enkele rechten als er wat met jou gebeurt.
En zoals Ronron1212 zegt, kan het invloed hebben op de huurtoeslag die je ontvangt. Daarnaast zal je ook als meerpersoonshuishouding meer afvalbelasting moeten betalen.
5 jaar geleden
Het is gewoon mogelijk dat je partner bij je in kan trekken.
Omdat hij buiten je huur contract valt het heeft er totaal geen invloed op!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Samenwonen is gewoon toegestaan. Als jullie gezamenlijke inkomen echter te hoog wordt, krijg je te maken met extra huurverhogingen (max 5,4% in 2018, bedragen voor 2019 weet ik niet). De lage huur is dan niet meer passend bij jullie gezamenlijke inkomen. De overheid heeft bedacht dat de verhuurder de huur dan elk jaar extra mag verhogen, om scheefwonen tegen te gaan. Lees: om mensen met een hoger inkomen te stimuleren naar een niet-sociale huurwoning te verhuizen. Verhuizen is echter geen plicht, jullie mogen gewoon in de woning blijven wonen.

Bij het bepalen van de huurverhoging wordt gekeken naar het (gezamenlijke) inkomen van 2 jaar geleden. Dat wil echter niet zeggen dat pas na 2 jaar samenwonen het inkomen van je vriend wordt meegerekend! Er wordt in 2019 gekeken wat jullie allebei in 2017 aan inkomen hadden. Gegevens worden opgevraagd bij de belastingdienst.

Of je vriend wel of niet meebetaald aan de huur is niet relevant. Als hij er woont, is hij verplicht op dat adres in te schrijven bij de gemeente. Het is verstandig om hem ook als medehuurder aan te melden bij de woningstichting. Stel dat jij over 5 jaar komt te overlijden of bij hem weg gaat, dan kan hij in de woning blijven. Als hij geen officiele medehuurder is, zal hij er dan uit moeten.
Inekez1