Waarom gaan sommige liften met een schokje omhoog of omlaag?

Als ik met de lift naar beneden ga, dan maakt hij een schokje naar beneden voordat de deuren opengaan. Dat gebeurt ook hetzelfde als ik naar boven ga. Dat zie je vaak bij de oude liften.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De oude liften hebben een bepaalde redenen om met een schokje omhoog of omlaag te doen. Wat is hiervan de redenen?

Antwoorden (3)

Deze liften moeten dan opnieuw worden ingesteld slecht onderhoud of versleten mechanisme.
ronron1212
5 jaar geleden
Het schokje net voor het opengaan van de deuren wordt veroorzaakt doordat zo’n lift vrij plotseling en volledig tot stilstand komt.

Bij de wat oudere liften is het namelijk zo dat de liftkooi eerst op de hoge snelheid beweegt, totdat een sensor signaleert dat de lift de doelverdieping nadert.
Dan schakelt de liftmotor ineens over op een lage gewenste snelheid om vervolgens daarmee langzaam verder naar precies de vloerhoogte van de doelverdieping door te stijgen of te dalen. De overgang van snel bewegen naar langzaam bewegen kun je goed voelen, maar het gaat niet met een schok of zo.

Vervolgens komt de liftkooi bij een markering die aan de sensor aangeeft dat de doelverdieping bereikt is. Dan schakelt de liftmotor uit. De lift heeft echter de neiging om als de stroom afgeschakeld wordt nog ongeremd door te gaan met stijgen of zakken. Er is nu amper weerstand: er is een zware liftkooi die bijvoorbeeld daalt en er is een zwaar tegengewicht dat even hard omhoog aan het gaan is. Of andersom.
Er is vrijwel geen weerstand, maar er is wél een neiging dat het zwaarste gewicht van die twee uiteindelijk naar beneden zal willen bewegen. Het spul is namelijk vrijwel nooit precies in evenwicht. Met slechts één persoon in de kooi zou de lift uit zichzelf willen gaan stijgen, want het tegengewicht wordt standaard even zwaar gemaakt als een halfvolle kooi.

De ene keer wil de liftkooi dus bij het helemaal uitschakelen van de liftmotor uit zichzelf omhoog gaan bewegen, en de andere keer met veel mensen in de lift wil hij omlaag gaan bewegen.
Denk aan een auto die hetzij omhoog rijdend hetzij omlaag rijdend op een steile helling gestopt moet worden. Bij omhoog rijden komt-ie vanzelf tot stilstand en gaat dan meteen achteruit bergaf, en bij een dalende rit wil hij alleen maar steeds sneller gaan. Uiteindelijk is daarom altijd een heel stevige remkracht nodig om veilig stil te blijven staan.

Een gewone elektromotor en ook een liftmotor heeft van zichzelf geen echt bruikbare remmende werking.
Daarom wordt tegelijk met het uitschakelen van de nog langzaam draaiende liftmotor meteen een vrij grote rem bekrachtigd door een krachtige veer. Die staat normaal voortdurend ‘op de rem’ maar wordt alleen tijdens het bewegen van de liftkooi tijdelijk door een sterke elektromagneet overruled. Dit is dus fail-safe: bij stroomuitval staat de lift vanzelf meteen permanent geremd; ook als hij toevallig nog niet goed bij een verdiepingvloer is.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Voor de volledigheid: moderne liften remmen wel elektrisch af op de motor (net als moderne trams en metro’s en sommige treinen), en komen zodoende veel geleidelijker en met steeds aangepaste afnemende snelheid schokvrij op de goede hoogte tot stilstand, waarna de mechanische rem pas vol aangrijpt. Je voelt bij zo’n lift dan geen schok. Ook het beginnen te bewegen gaat bij een moderne lift zonder voelbare schok; bij een oudere lift voel je dat veel sterker.
Elke lift kooi heeft remblokjes om het simpel te houden als alle kabels ineens knappen en ook nog de stroom uitvalt zal de lift door zijn eigen remblokken ergens in de schacht tot stilstand komen zodat jij veilig de lift uit kan.
door een combinatie van alle ingebouwde veiligheden voel je dus dat de lift op de rem gaat, fijn om te weten dat alles naar behoren werkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Bij normaal bedrijf van een oudere lift wordt de liftmotor uitgeschakeld en gaat de rem er op terwijl de lift nog met lage snelheid in beweging is. Daarom komt de lift met een schokje tot stilstand. Bij normaal bedrijf van een moderne lift zorgt de liftmotor voor een geleidelijke vermindering van de snelheid waarbij de lift zonder schokje precies op de goede vloerhoogte tot stilstand komt. In beide gevallen worden de diverse veiligheden bij het stoppen in normaal bedrijf uiteraard niet aangesproken (anders zou de lift daarna meteen in storing blijven stilhangen en niet meer werken), en het voelbaar zijn van een schokje heeft daar dus niets mee te maken, het is een gevolg van de toegepaste techniek – zoals de vraagstelster zelf al vermoedde.