Waarom hebben sommige huizen bij de voordeur links of rechts onderaan een kleine opening?

Bij de voordeur van sommige huizen is er soms een kleine hol links of rechts van de voordeur net boven de grond. Ik woon in Belgie en zie dit bij rijhuizen en vraag me af wat de nut ervan is. In bijlage zit een foto.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (1)

Dat is een “Schoenschraper”, te gebruiken wanneer je in iets getrapt hebt.
Plaatje bij antwoord
Z512099
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
+
Nooit gezien, nooit van gehoord, maar wel leuk! https://geheugenvantilburg.nl/verhalen/lees/12751/schoenschrapers
Edraket
5 jaar geleden
Voordat de straten werden verhard waren ze bij regenweer vol modder.
Met deze schraper kon je de ergste modder verwijderen.
Voor zover die onder de schoen zat, natuurlijk.