Wat zijn de voor- en -nadelen van een zonnecollector?

En zou er als het kan ook de bron bij vermeld kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Het beste antwoord

Zonne-energie is beter voor het milieu dan energie uit aardgas of steenkool. Bij de productie van zonne-energie komen geen schadelijke stoffen in de atmosfeer; bij het verbranden van aardgas of steenkool gebeurt dat wel.
Zonnecollectoren verwarmen water voor huishoudelijk gebruik (kraanwater, verwarming). Voor individuele situaties liggen de kosten van een zonnecollector tussen de 2.000 en 3.000 euro (incl. installatiekosten en BTW). Wie een zonnecollector aanschaft komt in aanmerking voor diverse subsidies.

Nadelen bij het gebruik van zonnecollectoren zijn:
Er is geen opwarming wanneer de zon niet schijnt, in de winter is bijverwarming noodzakelijk. Je moet een flink groot oppervlakte moet hebben om een goed rendement te behalen. Er is maar twee dagen warmte op voorraad voor degelijk gebruik. Het proces om water rond te pompen kost energie.

De voordelen van het gebruik van zonnecollectoren zijn: goed voor het milieu, het hoge rendement, de onuitputtelijke bron, het onderhoudsvrij zijn, duurzaam en veilig.
Amadea