Hoe lang duurt het voordat de stam van een jong berkje wit wordt. ?

Ik heb een berkeboompje van 3 jaar in m'n tuin, maar hij is nog steeds niet wit. Aan de blaadjes te zien is het zeker een berk.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je het over de gewone berk,de wilde berk. Uiteindelijk krijgen alle berken een witte stam, maar omdat het zaailingen zijn zitten er nogal wat mutatie's tussen. Hierdoor zal de ene berk na 4 jaar al een witte stam krijgen en de andere pas na 10 jaar. ook de hoeveelheid wit op de stam kan onderling erg verschillen. Een wilde berk is eigenlijk niet zo geschikt voor een tuin, omdat het een heel grote boom wordt, waaronder er vrijwel niets meer kan groeien. Dat komt door het zeer oppervlakkige wortelgestel. Bij de gekweekte soorten, bestaan kleiner blijvende soorten. De kans bestaat dus, als je berk uiteindelijk een witte stam heeft, dat dan de boom al te groot is voor je tuin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het een zachte berk is. Zag een plaatje daarvan op die bomensite die DD noemde. Die worden eigenlijk alleen maar hoog en blijven vrij dun.
Ik vermoedde ook al dat het zo'n zelfde soort berk was als de berk een paar tuinen verder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is de berk geplant of is het een zaailing. Als het een zaailing is dan is het niet te voorspellen wanneer hij een witte stam krijgt, omdat het dan ook een mutatie kan zijn. Geplante berken ,echte soort,zijn geselecteerde berken die na 5 of 6 jaar witte stammen krijgen, maar ook weer afhankelijk van groeiomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is gewoon spontaan opgekomen. Ik zag 2 blaadjes en die leken op berkeblaadjes en het leek me wel leuk een berkje op die plek.

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel soorten, ondersoorten en onderlinge kruisingen van de berk. Sommigen hebben een mooi witte stam, anderen niet.
Kijk eens op onderstaande site voor meer info over berken.