Hoe komen we erachter of onze garage geheid is?

We wonen nu langer dan 4 jaar in een hoekhuis met garage. De vorige bewoner heeft deze garage laten bouwen en zit vast aan het huis. Nu zijn er het laatste half jaar grote scheuren ontstaan in de muren. Hoe kunnen wij achterhalen of er wel geheid is toentertijd? De oud bewoner leeft overigens niet meer.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Op een hoek graven onder elke hoek maakt dus niet uit welke zou je dan op een fundering moeten stuiten en daar onder dan een paal.
jc54
5 jaar geleden
Hoe lang staat die garage? Is er niemand in de buurt die nog weet van de bouw?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met een beetje geluk liggen er bouwtekeningen bij de gemeente.
Van je huis zijn de er bijna zeker. Of het volgens tekening is gebouwd, zou dan vraag twee zijn. Dat is alleen zeker te weten door te kijken, dus graven, maar wel een beetje oppassen. Geen grote gaten graven, naast een twijfelachtige fundering.
Poet
5 jaar geleden
Vraag liever een bouwtechnisch adviesburo. Die kan dit zien en direct ook aangeven wat er moet gebeuren.

Antwoorden (1)

Als het huis niet al te oud is hebben ze op het gemeentehuis nog de bouwvergunning.
Die kun je gratis inzien, of opvragen via een WOB-verzoek.
Daarin staat ongetwijfeld hoe e.e.a. is gefundeerd.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beetje jammer dat de schuur een aanbouw is, staat dus zeker niet op de tekeningen van toen het huis gebouwd werd. Mogelijk wel in extra tekeningen.
Niet altijd liggen ze op het gemeentehuis, maar ergens in een gemeente archief.
WOB verzoek voor een bouwtekening? Heb je dat wel eens moeten doen voor een bouwtekening?
Veel gemeentes hebben ze gewoon openbaar online staan.
teusvh
5 jaar geleden
In een WOB-verzoek vraag je om bepaalde documenten openbaar te maken. Als ze al openbaar zijn kan dat niet nogmaals natuurlijk. Dan wordt je verzoek afgewezen. En in de motivatie staat waar je het kunt vinden. Kost niets.
Ik noemde het als extra mogelijkheid voor het geval ze sputteren als je vraagt om de tekening in te mogen zien.
teusvh
5 jaar geleden
Als het zo is dat er geen palen onder zitten kan de garage inderdaad verzakken.
Dat dat nu gebeurt is omdat op veel plaatsen het grondwater nu extreem laag staat.
Kijk eens of je daar wat aan kunt doen, om verder verzakken te voorkomen.
Flink veel water er naartoe pompen bijvoorbeeld.