Ik heb last van slakken in mijn slaapkamer. Hoe krijg ik deze weg?

Ik heb al van alles geprobeerd: kieren en gaten vullen, schoonmaakazijn spuiten voor de geur, een vochtvreter geïnstalleerd om de kamer minder aantrekkelijk te maken. De kamer grenst aan de tuin dus buiten heb ik korrels gestrooid. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
3.1K
Rieneke1
5 jaar geleden
Ik hoop dat je korrels van Ecostyle gebruikt, zodat je niet ook vogels en egels doodt.

Antwoorden (1)

Hoe droger uw woning hoe minder aantrekkelijk deze is voor een slak. Wilt u de slakken bestrijden dan is het dus ook van belang uw huis zo droog mogelijk te maken. Dit kan eigenlijk alleen worden gerealiseerd door uw woning goed te ventileren. Uw vorderingen in de luchtvochtigheid kunt u bijhouden met behulp van een hygrometer.
Vooral in oudere huizen zijn nog al wat kieren en gaten te vinden waardoor het bezoek zich een weg naar binnen baant. Door de sporen te volgen kan worden nagegaan uit welke hoek de beesten binnen komen en de woning weer verlaten. Om al het bezoek te ontmoedigen is het van belang deze kieren en gaten te dichten, bijvoorbeeld met een goede kit. Helaas is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, ook al lijken alle kieren gedicht dan nog kunnen de bezoekers binnen komen. Kijk dan ook niet alleen op de grond naar gaten en kieren, maar ook daarboven, bijvoorbeeld tussen kozijnen. Blijf volhouden en ga keer op keer op zoek naar de mogelijkheden die de slak zou kunnen hebben om de woning binnen te dringen. Ervaring leert dat dit een hele lange tijd kan duren.
Voordat u alle kieren en gaten gevonden heeft en heeft kunnen dichten kunt u wel nagaan vanuit welke hoek de slakken komen aan de hand van de sporen. Op deze plekken kunt u aan de buitenzijde van uw woning slakkenkorrels strooien, mocht u deze niet bij de hand hebben dan kan een “spoor”zout ook helpen. U zult hierbij zeer zorgvuldig te werk moeten gaan want een kier geeft de slak voldoende mogelijkheden alsnog uw woning binnen te dringen.

In plaats van slakkenkorrels of zout kunt u aan de binnenkant van uw woning ook gebruik maken van gedroogd zeewier. Dit wier bevat zeer veel zout zodat slakker hier in een wijde boog omheen gaan. U kunt met dit zeewier een bepaalde hoek afsluiten en kijken of hiermee de slakken uit uw woning blijven. Op deze manier kunt u steeds nauwkeuriger bepalen waar u nog aan het werk moet om kieren en naden af te dichten.
fremar