Moet je met dit weer je gordijnen dicht of open laten?

Het is weer lente en het mooie weer overheerst ons land. Bij mij thuis is het lekker koel maar als ik naar boven ga, is het hartstikke benauwd. Ik heb een dakraampje in mijn kamer en ik bedek het met een zwart laken die het licht tegenhoud (vooral voor 's avonds en 's ochtend vroeg) . Alleen met dit weer weet ik dus niet of ik het laken wel voor me raam moet houden (omdat het zwart is, denk ik dat het de zon juist aantrekt, waardoor het warmer wordt) of dat ik dat niet moet doen (de hele kamer word verlicht en het word heel warm) .

Heeft iemand hier misschien ervarig mee en weet iemand misschien wat het beste is? Ik zou het enorm waarderen

Gr. Filip

6 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Afschermen tegen zonlicht (maar wel zorgen dat warmte weg kan) is prima. Een licht laken (zwart warmt op, trekt geen zon aan) is nog beter.

Antwoorden (1)

Met warm weer zoals vandaag, laten we 's morgens de gordijnen dicht, dat scheelt erg veel in het opwarmen van de kamer. Onze slaapkamer ligt op het zuiden en het blijft dan gewoon koel. In de avond zetten we dan het raam open en de gordijnen ook, zodat de frisse avondlucht een goede slaapomgeving verzorgt. en of jouw gordijntje nou zwart of wit is maakt niet zoveel uit als het aan de binnenkant van het raam zit.
Ivana
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus, Heb een een paar maanden in Queensland tijdens de hete periode. Alles blijft overdag potdicht met donkere (weinig licht doorlatende) gordijnen.
's Nachts alle ramen open met stevige horren ervoor zodat er geen ongewenste dieren zoals slangen naar binnen konden komen.
De airconditioning stond uit, ik werd doodziek van dat geblaas in mij nek.
Witte gordijnen kaatsen het licht beter terug en worden daardoor niet zo warm. Donkere gordijnen laten minder licht door, waardoor de kamer zelf minder opwarmt. Voor de Nederlandse temperaturen maakt het inderdaad niet zoveel uit.
FilipM
5 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Ik heb me gordijn dicht gelaten en het heeft geholpen!