Toilet en wasmachine doen het niet. Leidingen zijn bevroren. Wat kan ik doen?

Vanmorgen naar de wc geweest en doorgetrokken. Reservoir zat nog vol water, dus dat lukte. Daarna wordt het reservoir niet meer bijgevuld met water. Wilde de wasmachine gebruiken (staat samen met wc in dezelfde ruimte), ging niet, geen water. Ik neem aan dat de leidingen bevroren zijn, maar die zitten in de muur, kan ik niets mee doen. Verwarming wel aangezet in wc ruimte, maar nog steeds niets. Met fohn langs de watertoevoer kabel van de wasmachine gegaan, maar ook dat mag niet helpen tot nu toe. Iemand een idee wat ik kan doen? Woningbouw komt eventueel niet eerder als maandag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
6.1K

Het beste antwoord

Sluit het water af door de hoofdkraan dicht te draaien . De hoofdkraan bevindt zich meestal in de meterkast of onder een luik achter de voordeur.
3 Controleer of leidingen bevroren of gescheurd zijn. Bekijk vooral de leidingen op onverwarmde, slecht geïsoleerde plekken. Ziet u ergens een scheurtje? Neem dan contact op met een loodgieter voordat u begint met ontdooien van de leidingen.
4 Een bevroren waterleiding kunt u ontdooien door:
de verwarming in de ruimte aan te zetten;
een raam of luik te openen;
een elektrische kachel te plaatsen
een föhn.

Wanneer de leiding is ontdooid, open voorzichtig de hoofdkraan. Let op scheurtjes en lekken. Zijn deze aanwezig? Vang het water op, draai de kraan dicht en neem contact op met een loodgieter.
8 Zijn de leidingen volledig ontdooid? Houd in de gaten of er scheurtjes ontstaan en neem maatregelen om bevroren leidingen in de toekomst te voorkomen.
Toegevoegd op 02 maart 2018 15:53: bron
fremar
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wasmachine: stekker eruit en watertoevoer kraan dichtdraaien. Pas weer aanzetten als je zeker weet dat er geen ijs meer in de leidingen of in de machine zitten. Je hebt kans dat je machine stuk gaat als je die laat draaien terwijl er nog ergens ijs zit. Bovendien heb je ook kans dat de sifon in de afvoer dichtgevroren zit. Als je wasmachine het zou doen, heb je mogelijk een overstroming omdat het water niet weg kan. Vanaf morgen wordt het minder koud, dan ontdooit de boel overdag wel weer.

Als je elders in huis nog wel water uit de kraan krijgt: toilet doorspoelen met water uit emmers, totdat het water weer loopt.

Je hebt kans dat de waterleiding niet alleen bevroren is, maar ook gesprongen. Zolang het water ijs is, merk je niets van een lekkage. Als het weer ontdooit wel! Houdt de toiletruimte en de muur waar de leidingen in zitten (binnen en buiten) regelmatig in de gaten om te controleren op lekkage. Ga je van huis of 's avonds naar bed, draai dan de hoofdkraan dicht zodat er niet ongemerkt een enorme lekkage kan ontstaan.

Ondertussen kun je proberen de bewuste muur en/of leidingen zoveel mogelijk te verwarmen. Vermijdt echter hoge temperaturen (dus geen verfstripper op de leiding zetten ofzo). Door een te groot temperatuurverschil kan er juist lekkage ontstaan. Langzaam opwarmen dus. Kijk ook of je van buitenaf de muur tijdelijk extra kunt isoleren door er iets tegenaan te zetten. Zeker als de koude wind op die kant van het huis staat, is elk extra laagje dat de wind breekt zinvol.
Inekez1