Waarom hangen de rupsen aan een draadje uit een boom? Zoeken ze vervoer? Is het daar veiliger? Bladeren en dus eten zit toch juist in de boom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
33.5K

Het beste antwoord

De rups gaat op zoek naar voedsel, dit omdat de boom al kaal is of de rups zit op de verkeerde plek en zoekt dan ander eten. Door de wind worden ze verder verspreid.

Eiafzet
De belangrijkste taak van het vrouwtje is om een geschikte locatie te vinden om de eieren af te zetten. Deze plek moet niet alleen veilig zijn voor de eieren, maar moet ook voldoende voedsel bieden voor de jonge rupsen. Een vrouwtje zet soms meer dan honderd of zelfs duizend eieren af. De vrouwtjes verwijderen zich meestal niet ver van de waardplant, vooral niet in het stadium van de ei-afzetting. Ze besteden vaak veel tijd aan het vasthechten van de eieren aan de waardplant; de eieren worden afzonderlijk of in groepjes afgezet. Er zijn ook soorten waarvan de vrouwtjes de eieren rondstrooien boven de vegetatie; de rupsen moeten dan zelf op zoek gaan naar de geschikte waardplant; meestal zijn dit polyfage soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sommige rupsen laten zich aan een gesponnen draadje zakken, als er gevaar dreigt.
Rupsen laten zich aan hun draadje meevoeren met de wind (net als spinnen), en verspreiden zich zo snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Heb inmiddels mijn inloggegevens weer terug gevonden, dus ik ben de "gast" die deze vraag stelde)
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, toweet
Het is een broedplaats. Ik ken ze vooral in dennenbomen, maar dan in bollen. Het is een soort processierups. Ik denk dat de draden bescherming zijn tegen mensen en andere dieren, want je wordt er ernstig ziek van als je ze aanraakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Heb inmiddels mijn inloggegevens weer terug gevonden, dus ik ben de "gast" die deze vraag stelde)
Bedankt voor je antwoord