Hoe krijg ik de brandlucht van de open haard uit mijn huis?

We hebben een stom ongeluk gehad met de open haard, waarbij er een briket urenlang heeft gesmeuld terwijl het rookkanaal dicht stond, totdat de rookmelder op zolder afging. Er is veel zwart/grijze rook ontwikkeld die zich urenlang door het huis heeft verspreid. Er heerst nu een vreselijke brandlucht. Ik heb de tapijten/stoffering al chemisch gereinigd, het huis dagen laten ventileren, alles open gezet en trucjes als azijn/kaarsen toegepast, maar het helpt niet. Gelukkig is er geen rookschade... maar hoe krijg ik die vreselijke lucht weg? Bedankt voor uw hulp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
fremar
6 jaar geleden
https://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/121004-brandlucht-verwijderen-uit-huis.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja sorry ... onze buren hebben ooit brand gehad en die hebben zelfs alles geverfd en nieuwe vloer geplaatst .. niets helpt anders dan tijd en veel lucht. je moet zo-i-zo alles afnemen vloeren plinten muren behang ...maar de rook trekt ook in poreuze dingen zoals papier steen hout. baking soda moet wel helpen ..maar je moet het echt overall op strooien en de dag daarna weer opzuigen... mocht je alles bedekken met soda ... ZORG DAT HET DROOG blijft want natte soda opruimen is nog veel erger
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien heb je aan de tips uit deze link iets
https://www.startpagina.nl/v/wonen/huishouden/vraag/24214/brandlucht-keuken-vlam-pan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een ozongenerator kan je huren voor rond de 50,- per dag. Let op dat je dan niet in het huis aanwezig mag zijn die dag.
https://www.boels.nl/huren/klimaatbeheersing/luchtreiniging-stofbeheersing/geurneutralisator
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
toen ik rookontwikkeling had, heeft de brandweer een soort grote ventilator neer gezet. die heeft er 5 dagen gestaan. het ergste was weg, maar je bleef het nog heel lang ruiken.
wat je ook kunt doen; zet bakjes neer met een flinke scheut wasverzachter. daar giet je dan kokend water op. als het is afgekoeld doe je het opnieuw. het is een noodoplossing maar het huis ruikt er wel lekker door!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ozon is volgens me de enige methode die de oorzaak voldoende aanpakt als er zoveel rook is geweest.
(ik zou het zelf doen, maar je kan altijd een prof bellen om te vragen wat het zou kosten)
http://corocor.nl/specialisaties/ozon-luchtbehandeling/

Antwoorden (1)

Hallo, je kunt hiervoor het beste een IONISATOR gebruiken Deze zet ik ook regelmatig aan tegen een rooklucht. Ik heb de mijne gekocht bij CONRAD. De eenvoudige uitvoering kost daar maar 65 euro. Dit werkt perfect.