Mag je bicarbonaat voor voeding ook gebruiken om te poetse?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Het beste antwoord

Nee, dat kun je beter niet doen.
Het wordt soms aangeraden om tanden witter te maken, maar het effect is vrijwel nihil.

Als het niet in de juiste verhouding wordt gebruikt, kan bicarbonaat (baking soda) zelfs het tandglazuur én tandvlees beschadigen.

Toegevoegd na 2 uur:
Als je met poetsen schoonmaken bedoelt: dat kun je er prima voor gebruiken.

Microgolfoven / magnetron poetsen
Doe wat bicarbonaat op een vochtige doek en je kan makkelijk de aanslag uit de magnetron of oven te verwijderen.

Die koffiepot krijg je meteen weer proper met bicarbonaat
Een beetje heet water en een of twee lepels bicarbonaat in de kopjes of pot met bruine aanslag. Laat even inwerken en de aanslag veeg je er zo af. Bij hardnekkige vlekken: een nachtje laten inwerken. Werkt ook om de bruine koffieaanslag in een thermosfles te doen verdwijnen.

Tegelvloeren dweilen
Doe een halve kop bicarbonaat in een emmer warm water om tegelvloeren te dweilen. Het vuil wordt losgemaakt en meegenomen door het bicarbonaat.

Licht schuurmiddel voor de badkamer
Doe een beetje bicarbonaat op een vochtige doek en je kan zeepresten en andere aanslag van badkuip en badkamertegels verwijderen, zelfs op gevoelige tegels. Om kalkaanslag te verwijderen werkt azijn dan weer beter.

Bicarbonaat als wasmiddel voor kleding
Voeg een lepeltje bicarbonaat toe aan je kleding wasmiddel. Het wasmiddel zal efficiënter werken omdat het bicarbonaat de zuurtegraad van het water wat verlaagt.

Aangekoekt vuil uit potten en pannen verwijderen
Doe een beetje bicarbonaat en wat kokend water in de pot of pan. Laat een (half)uurtje inwerken. Het vuil komt nu makkelijk los met een sponsje.

Potten en pannen blinken als nieuw met bicarbonaat
Met bicarbonaat zien je kookpotten
er weer zo goed als nieuw uit.

Afvoer ontstoppen
Een verstopte afvoer? Vaak helpt het om een paar lepels bicarbonaat in de afvoer te doen, gevolgd door een stevige kop azijn. Laat de twee producten een (half) uurtje samen inwerken. Het bicarbonaat en de azijn reageren op elkaar en kunnen zo de afvoer terug vrij maken. Herhaal indien nodig en bij zware verstoppingen haal je best nog even de ontstopper boven om zeker te zijn dat alles weg is.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry,ik bedoelde poetsen(schoonmaken,bv badkamer )niet tanden poetsen!
SimonV
6 jaar geleden
Gecorrigeerd! ;-)